ترمیمی

انواع خمیردندان برای هر دندان کدام است؟

خمیردندان‌ها یکی از مواد مؤثر در حفظ و نگهداری از دندان‌ها به شمار می‌روند. انواع خمیردندان مختلفی توسط شرکت‌های مختلف تولید و روانه بازار شده است. خمیردندان‌ها در واقع مواد ضدعفونی‌کننده‌ای خمیری شکل هستند که به کمک مسواک به پاک کردن حفره دهانی و دندان‌ها کمک می‌کنند. خمیردندان‌ها بسته به مواد و محتویاتشان نقش‌هایی از جمله سفیدکنندگی، رفع پوسیدگی‌ها، جلوگیری از جرم‌گیری دندان، خوشبو کردن دهان و غیره را بر عهده دارند. خمیردندان‌ها به طور کلی به دو نوع خمیردندان فلوراید دار و خمیردندان بدون فلوراید یا خمیردندان شیمیایی و خمیردندان غیر شیمیایی و گیاهی تقسیم می‌شوند. اما ویژگی کلی همه خمیردندان‌ها سفیدکنندگی و حفظ سلامت دندان‌ها خواهد بود. برای درک و بررسی بیشتر انواع خمیردندان و کسب اطلاعات بیشتر درباره نوع خمیردندان مورد نیاز برای هر دندان تا انتهای این مقاله از فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی آریاتندیس با ما همراه باشید.

خمیردندان استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

انواع خمیردندان مختلفی در بازار وجود دارد که باید بسته به دندان و میزان حساسیت دندان‌ها، یکی از آن‌ها را انتخاب و استفاده کرد. باید توجه داشت که اکثر دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند از خمیردندان‌هایی استفاده شود که دارای فلوراید هستند، این ماده از پوسیدگی دندان جلوگیری خواهد کرد. داشتن فلوراید یک ویژگی کلی برای تمامی خمیردندان‌های استاندارد است. اما کیفیت بالای خمیردندان از ویژگی‌های مختلفی قابل بررسی است که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد.

  1. دارا بودن برچسب وزارت بهداشت: برچسب‌های استاندارد وزارت بهداشت تنها به اقلام و مواد خوراکی داده می‌شود که مؤثر، امن و مطمئن باشند. شرکت‌های تولید خمیردندان نیز مانند سایر مواد مصرفی باید مجوز کارکرد داشته و تمامی محصولات شرکت‌های آن‌ها باید دارای علامت سیب سبز سلامت باشد.
  2. قابلیت جلوگیری از ایجاد تارتار: شاید این سؤال پیش بیاید که اصلاً تارتار چیست؟ تارتار یکی از انواع پلاک‌های دندانی بسیار سخت است که در نهایت منجر به ایجاد پوسیدگی در دندان می‌شود. خمیردندان‌های خوب و استاندارد باید دارای موادی مانند سیلیس یا کربنات کلسیم باشد تا باقیمانده مواد غذایی بین دندان‌هایی که در نهایت منجر به ایجاد تارتار می‌شوند را از بین ببرند.
  3. دارا بودن مواد بی‌ضرر: موادی که در ساخت خمیردندان استفاده می‌شوند باید دارای تأییدیه از سازمان غذا و دارو (FDA) باشند. سالم و بی‌ضرر بودن مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها باید توسط این سازمان تأیید شود. برای استفاده از خمیردندان توصیه می‌شود حتماً از مارک‌های شناخته شده استفاده شود. با این حال، با توجه به قیمت بالای خمیردندان خارجی، می‌توان از خمیردندان ایرانی مطمئن استفاده کرد.
  4. محافظت از مینای دندان: همان‌طور که احتمالاً می‌دانید مینا، بخش سطحی سخت و بسیار نازک دندان است، مینای دندان باعث می‌شود دندان در مقابل مواد خوراکی گرم و سرد حساسیت نشان ندهد، اما اگر مینای دندان آسیب ببیند فرد با خوردن یا نوشیدن هر نوع ماده گرم یا سردی دچار درد خواهد شد. مینای فرسوده شده قابل تولید نیست، بنابراین بهتر است از خمیردندان‌هایی استفاده شود که به تقویت و حفاظت از مینای دندان بپردازند.
  5. خمیردندان ضد حساسیت باشد: اگر فرد دندان حساسی داشته باشد، باید از خمیردندان ضد حساسیت استفاده کند، خمیردندان‌های ضد حساسیت دارای موادی چون کلرید استرانسیم یا نیترات پتاسیم هستند که به کاهش درد و حساسیت کمک خواهند کرد.

با این حال، هر فرد بسته به نوع، جنس، مینا و میزان حساسیت دندان و لثه، باید خمیردندان مختص خود را استفاده کند تا کمترین آسیب به دندان وارد شود. در ادامه این مقاله از وب‌سایت فروشگاه اینترنتی آریاتندیس انواع خمیردندان مناسب دندان‌های مختلف بررسی خواهند شد، تا دید گسترده‌تری از نوع خمیردندان مورد نیاز به شما داده شود.

خمیردندان ژله‌ای کودک

یکی از مشکلات هر پدر و مادری، فراری بودن کودک از مسواک زدن است. انواع خمیردندان‌های مختلفی در بازار وجود دارد اما اکثر کودکان طعم خمیردندان‌های معمولی را دوست نداشته و ترجیح می‌دهند انواع خمیردندان را نیز امتحان نکنند. به همین دلیل، شرکت‌های تولید خمیردندان در چند دهه گذشته اقدام به تولید خمیردندان ژله‌ای کودک با طعم‌های مختلف کرده‌اند تا این مشکل را تا حد زیادی حل کنند. مسواک زدن دندان باید از زمان رشد اولین دندان شروع شود. این روند باید به یک عادت همیشگی تبدیل شود تا کودک در آینده دندان‌های سالمی داشته باشد.

خمیردندان‌های ژله‌ای دارای فرمول ساخت خاصی بوده و طعم و رنگ مختلفی دارند، از آنجایی که بهتر است انواع خمیردندان قورت داده نشود و کودکان گاهی قادر به بیرون ریختن مواد داخل دهان خود نیستند، خمیردندان کودکان به گونه‌ای تولید می‌شوند که در صورت قورت دادن هم مشکلی پیش نمی‌آید. خمیردندان‌های ژله‌ای در طعم‌های موزی، توت‌فرنگی، بستنی، نارنگی، آدامس بادکنکی، سیب، آناناس و موارد دیگر موجود هستند که می‌توان بسته به سلیقه و علاقه کودک، یکی از آن‌ها را انتخاب کرد تا وی ترغیب به مسواک زدن شود.

خمیردندان ارتودنسی

اگر دندان فرد ارتودنسی شده باشد و براکت ارتودنسی روی آن قرار داشته باشد، احتمالاً کار مسواک زدن دندان مدت زمان بیشتری نسبت به دندان‌های عادی طول کشیده و کمی سخت‌تر خواهد بود. داشتن براکت ارتودنسی به این معناست که فرد باید تمام تلاش خود را کند تا پوسیدگی را از دندان‌های خود دور سازد. در این صورت، باید حتماً از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کرد. در صورتی که دندان‌ها حساس باشند، می‌توان از خمیردندان ضد حساسیت استفاده کرد. نکته مهم در انتخاب خمیردندان ارتودنسی این است که باید از استفاده از خمیردندان سفیدکننده دوری کرد، این خمیردندان‌ها باعث می‌شود تمامی قسمت‌های دندان‌های شما به جز قسمتی که زیر براکت است سفید شود و در نتیجه منجر به ایجاد دو رنگی در دندان می‌شود.

خمیردندان یک‌بارمصرف چیست؟

شاید اسم خمیردندان‌های یک‌بارمصرف به گوشتان خورده باشد و با خود فکر کنید این خمیردندان‌ها چه نوع موادی هستند؟ خمیردندان‌های یک‌بارمصرف دقیقاً همان فرمولاسیون خمیردندان‌های معمولی را دارند، با این تفاوت که اندازه آن‌ها بسیار کوچک و برخی از آن‌ها تنها 15 میل هستند. حال احتمالاً سؤال بعدی که به ذهنتان می‌رسد این است که چرا باید فردی خمیردندانی با این ابعاد را خریداری کند؟

خمیردندان‌های یک‌بارمصرف یا کوچک برای سفر کاربرد زیادی دارند، همچنین اغلب هتل‌ها و اقامت گاه‌ها برای هر مسافر خود یک خمیردندان در اتاق قرار داده و در نتیجه باید از خمیردندان‌های کوچک استفاده کنند. این خمیردندان‌ها اغلب به صورت عمده به فروش می‌رسند اما در هایپرمارکت­ها و مراکز خرید می‌توان آن‌ها را به صورت تک خریداری کرده و در طول سفر از آن‌ها استفاده کرد. بدین صورت خمیردندان جای بسیار کمی را در بین وسایل اشغال خواهد کرد.

آیا دندان کامپوزیت شده نیاز به خمیردندان مخصوص به خود دارد؟

همان‌طور که اطلاع دارید کامپوزیت یا ایمپلنت نوعی روکش برای تمیز و زیباتر کردن دندان هستند، مراقبت از ایمپلنت و کامپوزیت اهمیت بسیار زیادی در ماندگاری و طول عمر بیشتر این روکش‌ها خواهد داشت. در نتیجه استفاده از خمیردندان مخصوص نیز ضروری به نظر می‌رسد. انواع خمیردندان کامپوزیت توسط شرکت‌های مختلف تهیه و تولید می‌شود اما برای خریداری هر یک از آن‌ها باید از پزشک متخصص مشاوره گرفت. خمیردندان‌های معمولی دارای مواد ساینده بوده و در صورتی که از آن‌ها روی دندان‌های کامپوزیت و ایمپلنت شده استفاده شود، ساییدگی به وجود آورده و باعث تغییر رنگ سریع آن‌ها خواهد شد.

خمیردندان کامپوزیت نباید حاوی مواد ساینده باشد. همچنین نباید خاصیت سفیدکنندگی داشته باشد. خمیردندان‌هایی که حاوی مواد سفیدکننده هستند دارای پراکسید هیدروژن هستند. پراکسید هیدروژن در برخورد با کامپوزیت باعث خرابی آن‌ها شده و به تدریج به آن‌ها آسیب وارد کرده و طول عمر آن را کوتاه خواهد کرد.

مراقبت از دندان‌های جرم‌گیری شده با مسواک و خمیردندان مناسب

اگر شخصی به درستی از دندان‌های خود مراقبت نکند و هر روز بعد از وعده‌های غذایی از مسواک استفاده نکند، دندان‌ها به مرور دچار جرم شده و در واقع زرد خواهند شد. این جرم‌ها در نتیجه باقی ماندن ذرات مواد غذایی در بین و روی دندان‌ها و ایجاد پلاک هستند. در این موارد، افراد معمولاً به پزشک مراجعه کرده و پزشک متخصص به کمک ابزارهای ترمیم و جرم‌گیری پلاک‌ها را از روی دندان حذف خواهد کرد. اما باید توجه کرد که پس از جرم‌گیری باید به مراقبت بیشتر از دندان‌ها ادامه داد.

استفاده از انواع خمیردندان جرم‌گیر مناسب یکی از مهم‌ترین معیارهای سالم ماندن دندان‌ها پس از جرم‌گیری است. در حال حاضر، شرکت‌های بسیار زیادی در سراسر دنیا اقدام به تولید انواع خمیردندان جرم‌گیر کرده‌اند، این خمیردندان‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها پرداخته می‌شود.

  • خمیردندان ضد جرم دارای قدرت بالا در سفیدکنندگی هستند
  • در از بین بردن لکه‌های به وجود آمده پس از مصرف نوشیدنی‌های رنگ دار مؤثر عمل می‌کنند.
  • خاصیت آنتی باکتریال دارند
  • خوشبوکننده و ضد حساسیت هستند
  • ضدپوسیدگی و ضد پلاک هستند
  • به خوبی از مینای دندان محافظت می‌کنند
  • جرم‌گیر قوی دندان هستند

خمیردندان بدون فلوراید مناسب است یا خیر؟

هرچند خاصیت فلوراید در خمیردندان بر همگان واضح است، اما در چند سال گذشته بسیاری از دانشمندان به بررسی و کشف اثرات جادویی انواع خمیردندان‌های بدون فلوراید پرداخته‌اند و معتقدند خمیردندان‌های بدون فلوراید بسیار بهتر از خمیردندان فلوراید دار هستند. اکثر خمیردندان‌هایی که گفته می‌شود در آینده دندان‌هایی سالم را برای فرد به ارمغان می‌آورند، خمیردندان گیاهی بدون فلوراید هستند.

به گفته پزشکان و دانشمندان خمیردندان بدون فلوراید از خراب شدن دندان‌ها جلوگیری کرده، خاصیت سفیدکنندگی و ضدالتهابی دارند، این خمیردندان‌ها بوی بدن دهان را از بین برده و حساسیت دندان‌ها را کاهش می‌دهند.

انواع خمیردندان موجود در بازار

تا این قسمت از مقاله، کاربردی‌ترین خمیردندان‌های مناسب دندان‌ها بررسی و مزایای استفاده از هرکدام بررسی شد. طبق نظر پزشکان بسته به نوع و جنس دندان، باید خمیردندان مناسب هر دندان استفاده شود. در ادامه هر یک از خمیردندان‌های مختلف موجود در بازار به صورت خلاصه توضیح داده خواهند شد.

خمیردندان پولیش دار

این نوع خمیردندان‌ها دارای اثر پولیش دار است. این خمیردندان‌ها با حفره‌های موجود در دندان مبارزه کرده، باعث سفید شدن دندان شده و همچنین به حفظ سلامت دندان کمک خواهد کرد. انواع خمیردندان پولیش دار خصوصاً برای دندان‌های کامپوزیت و معمولی تولید می‌شوند، این خمیردندان باعث تقویت دندان شده و از پوسیدگی آن جلوگیری خواهد کرد. این خمیردندان‌ها عموماً دارای گلیسیرین و سوربیتول هستند.

خمیردندان حاوی ژل آلوئه ورا

یکی از انواع خمیردندان‌هایی که دانشمندان مخالف خمیردندان فلوراید دار از آن استقبال می‌کنند، خمیردندان ارگانیک دارای آلوئه ورا است. برخی شرکت‌ها با ترکیب مواد بدون فلوراید و ژل آلوئه ورا خمیردندان‌هایی را تولید و روانه بازار کرده‌اند که با وجود داشتن خاصیت سفیدکنندگی مانع از آسیب‌رسانی به دندان می‌شود. این خمیردندان‌ها برای افراد گیاهخواری که مخالف استفاده از محصولات حیوانی هستند مناسب بوده و اکثراً در طعم‌های نعناعی تولید می‌شوند و باعث تازگی و خنکی دهان می‌شود.

خمیردندان حاوی نمک دریا

برخی شرکت‌ها اعم از شرکت‌های ایرانی و خارجی به تولید انواع خمیردندان حاوی نمک دریا پرداخته‌اند، نمک دریا خواص بسیار زیادی است که بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این خمیردندان‌ها دارای خاصیت ضدپوسیدگی بوده و به از بین بردن جرم دندان، کاهش حساسیت پرداخته و باعث تقویت و حفاظت از مینای دندان می‌شود. علاوه بر این تمامی این خمیردندان‌ها باعث خوشبو شدن دندان‌ها خواهد شد.

خمیردندان دندان‌ترمیم‌کننده

پوسیدگی یکی از مشکلات شایع دهانی و دندانی به شمار می‌رود. برای جلوگیری از بروز پوسیدگی و در برخی مواقع ترمیم پوسیدگی دندان‌ها، باید حتماً روزی دوباره از مسواک و انواع خمیردندان مناسب استفاده کرد. خمیردندان ضدپوسیدگی و خمیردندان ترمیم‌کننده پوسیدگی یک عامل مهم برای پیشگیری از بروز حفره‌های دندانی است.

هرچند روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌های پوسیده وجود دارد اما تمامی پزشکان معتقدند که استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب بهترین و ساده‌ترین راه برای جلوگیری از بروز پوسیدگی است. خمیردندان‌های ضدپوسیدگی شش مورد را هدف قرار داده که شامل حفره، لثه، پلاک، سفیدکنندگی، حساسیت و بوی بد دهان می‌شود. علاوه بر مسواک و خمیردندان، باید از وسایل دیگری چون دهان‌شویه و نخ دندان نیز استفاده نمود.

انواع خمیردندان ضدپوسیدگی قوی نیز در بازار وجود دارد که البته مصرف و استفاده از آن باید طبق نظر پزشک و تنها چند بار در هفته انجام شود، زیرا استفاده بیش از حد یا روزانه از این خمیردندان‌ها به خاطر قدرت بالا و محتویات آن، در نهایت منجر به آسیب بیشتر و شاید ساییدگی دندان شود.

خمیردندان مخصوص لمینت دندان

لمینت مانند کامپوزیت مشکلات دهانی را برطرف کرده و باعث زیباتر شدن لبخند فرد می‌شود. لمینت یکی از سریع‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها برای ایجاد سلامت و زیبایی دهان و دندان است. لمینت دندان راه‌های حفظ و نگهداری مختلفی دارد که باعث طول عمر بیشتر لمینت­ها می‌شود. برای نگهداری بهتر لمینت باید از انواع خمیردندان لمینت که پزشک متخصص تجویز می‌کند استفاده شود تا کمترین آسیب به لمینت وارد شود.

کلام آخر

انواع خمیردندان مختلفی در بازار وجود دارد که هرکس بسته به نیاز و جنس دندان‌ها، باید از یکی از آن‌ها استفاده کند. خمیردندان نقش بسیار مؤثری در سالم ماندن و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها داشته و باید به دقت انتخاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *