ترمیمی

نکات جالب توجه درباره کاربرد خمیردندان در منزل

تا به حال به کاربرد خمیردندان فکر کرده‌اید؟ آیا همیشه تصور می‌کنید که خمیردندان نقش سفیدکنندگی دندان داشته و استفاده دیگری ندارد؟ خمیردندان یک ماده ضدعفونی خمیری شکل است که به دلیل وجود مواد ساینده و سفیدکننده کاربردهای بسیار جالبی خواهد داشت. جالب است بدانید که از خمیردندان می‌توان برای تمیز کردن سینک، شیرآلات، لوازمی از جنس نقره و پاک کردن لکه‌های پارچه استفاده کرد. البته نوع خمیردندان نیز بسیار مهم است، در تمامی موارد مذکور باید از خمیردندان‌های بی‌رنگ و غیر ژلی استفاده کرد تا بهترین نتیجه را به دست آورد. اگر دوست دارید از انواع مختلف کاربردهای خمیردندان مطلع شوید، تا انتهای این مقاله از فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی آریاتندیس با ما همراه باشید.

خمیردندان چگونه درست می‌شود

با توجه به تعداد بسیار زیاد کاربرد خمیردندان، شاید این سؤال برای هرکسی پیش بیاید که خمیردندان چیست و چگونه درست می‌شود. خمیردندان‌ها از 10 ماده اصلی تهیه می‌شوند که هر یک نقش مهمی در حفظ و نگهداری دندان‌ها دارند. اصلی‌ترین ماده موجود در اکثر خمیردندان‌ها فلوراید بوده که خاصیت ضدپوسیدگی را به همراه دارد. مواد دیگر شامل مواد ساینده، کف کننده، طعم‌دهنده، نگهدارنده، عوامل ضد باکتری، رنگ‌ها، شیرین‌کننده‌ها و موارد دیگری چون پراکسید، جوش شیرینی، مواد ضد جرم و ترکیبات ضد حساسیت می‌شوند که هر یک عملکرد خاصی را در این ماده خمیری پرخاصیت بر عهده دارند.

انواع خمیردندان

امروزه، خمیردندان‌های بسیار متنوع و متعددی در بازار وجود دارند که هر یک مناسب دندان‌هایی با ویژگی‌های خاص بوده و در صورت وجود مشکل در حفره دهانی و دندان‌ها، نمی‌توان به راحتی از هر خمیردندانی استفاده کرد. در صورتی که فرد دندان‌درد داشته باشد، خمیردندان‌های خاصی مانند خمیردندان ضد حساسیت و ضدپوسیدگی یکی از مواد عمومی‌ترمیم دندان محسوب می‌شوند که باید توسط پزشک تجویز شوند. خمیردندان خوشبوکننده دهان، خمیردندان جرم‌گیر، خمیردندان زغالی سفیدکننده، خمیردندان گیاهی و خمیردندان‌های سفیدکننده تنها تعداد معدودی از انواع خمیردندان‌های موجود در بازار به شمار می‌روند.

خمیردندان چه کاربردی دارد

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که همیشه نام خمیردندان و مسواک را در کنار هم می‌آورید و تصور می‌کنید خمیردندان فقط خاصیت تمیزکنندگی دندان را دارد. اما اگر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید بی‌شک از انواع کاربرد خمیردندان شگفت‌زده خواهید شد.البته که اولین و مهم‌ترین کاربرد خمیردندان جلوگیری از تولید باکتری و تمیز و براق کردن دندان‌ها است. در قدیم مردم از مواد مختلفی مانند نمک، پوسته صدف و خاکستر برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده می‌کردند، اما با پیشرفت تکنولوژی و تولید خمیردندان در نهایت مشخص شد وجود فلوراید در خمیردندان‌ها باعث جلوگیری از پوسیدگی و فاسد شدن دندان‌ها خواهد شد.

قطعاً همگان می‌دانند که نحوه مسواک زدن تأثیر بسزایی بر سالم نگهداشتن دندان‌ها دارد. در صورت خرابی و احساس درد در دندان‌ها باید به سرعت به دندانپزشک مراجعه کرد، زیرا دندان‌ها یکی از اجزای اصلی بدن هر فردی را تشکیل می‌دهند. در صورتی که دندان نیاز به ترمیم داشته باشد، پزشک به کمک تجهیزات مخصوص که در دستگاه اتوکلاو استریل شده‌اند به ترمیم دندان پرداخته و در نهایت خمیردندان مناسب دندان‌ها را توصیه خواهد کرد. امروزه خمیردندان‌ها علاوه بر تمیز کردن دندان‌ها، کاربردهای خارق‌العاده دیگری نیز دارند و در این مقاله از فروشگاه اینترنتی آریاتندیس قصد بررسی مهم‌ترین کاربرد خمیردندان را داریم.

کاربرد خمیردندان برای جوش

جوش صورت علل مختلفی داشته و این روزها، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جوانان و نوجوانان به شمار خواهد رفت. برخی جوش­ها پیش از قرارهای مهم یا جشن و گاها به دلیل استرس‌های ناشی از مسائل مختلف رخ می‌دهند و نابودی سریع آن‌ها بسیار مهم خواهد بود. یکی از کاربردهای شگفت‌انگیز خمیردندان، استفاده از آن برای از بین بردن و خشک‌کردن سریع جوش صورت است. البته نوع خمیردندان نیز بسیار مهم است، خمیردندانی که از آن برای خشک‌کردن جوش استفاده می‌شود نباید حاوی ژل یا سفیدکننده باشد. کافی است مقدار کمی از خمیردندان روی محل مورد نظر قرار بگیرد، حال باید چند ساعت (یا در صورت ممکن یک شب تا صبح) خمیردندان به حال خود رها شود، خمیردندان چربی جوش را جذب کرده و به سرعت آن را خشک خواهد کرد.

استفاده از خمیردندان برای سوختگی

تا چند سال گذشته، افراد بسیاری هنگام سوختگی‌های جزئی، استفاده از خمیردندان را توصیه می‌کردند، خمیردندان به دلیل ویژگی خنک‌کنندگی به تسکین درد حاصل از سوختگی کمک کرده و در برخی موارد در جلوگیری از ایجاد تاول پس از سوختگی نیز نقش دارد. اما تحقیقات فراوانی نشان داده‌اند که کاربرد خمیردندان برای رفع و تسکین سوختگی نه تنها مفید نبوده  بلکه مضر خواهد بود. خمیردندان علاوه بر دارا بودن مواد خنک‌کننده، دارای مواد ساینده و شوینده نیز بوده که ممکن است منجر به زخم بیشتر شود. همچنین به دلیل نیاز به شستشوی محل پس از خشک شدن خمیردندان، ممکن است آسیب بیشتری به پوست وارد شده و در نهایت درد بیشتر شود.

کاربردهای دیگر خمیردندان

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، خمیردندان‌ها علاوه بر تمیز و سالم نگه داشتن دندان‌ها، کاربردهای فوق‌العاده زیادی دارند. در ادامه برخی از کاربردهای جزئی اما مهم خمیردندان بررسی خواهند شد:

  • استفاده از خمیردندان برای کبودی: خمیردندان به از بین رفتن خون‌مردگی کمک کرده و جریان خون را افزایش می‌دهد. این ماده خمیری باعث روشن شدن رنگ کبودی و همچنین کاهش تورم و درد خواهد شد.
  • پاک کردن شیرآلات: از خمیردندان می‌توان در مواقع ضروری برای پاک و براق کردن شیرآلات استفاده کرد. در این روش کافی است مقداری خمیردندان را روی پارچه نرم ریخته و سپس پارچه را روی سطح شیرآلات بکشید، شک نکنید که از براق شدن آن‌ها شگفت‌زده می‌شوید.
  • شفاف کردن وسایل نقره: نقره یکی از اجناسی است که به مرور زمان کدر شده و ظاهر اصلی خود را از دست می‌دهد. از کاربرد خمیردندان می‌توان به تمیز کردن و براق کردن ظروف نقره اشاره کرد.
  • پر کردن سوراخ‌های دیوار: حتماً در هر خانه‌ای جای میخ یا سوراخ‌های ریز روی دیوار قابل مشاهده است. یکی از کاربردهای مهم و جالب خمیردندان، پر کردن سوراخ‌ها است. در این روش، کافی است مقداری خمیردندان را روی سطح مورد نظر کشیده و سپس اضافه آن پاک شود.
  • تمیز کردن سینک: تا کنون به تمیز کردن سینک ظرف‌شویی به کمک خمیردندان و مسواک فکر کرده‌اید؟ این بار که قصد تمیز کردن آن را داشتید از این روش استفاده کنید و شک نکنید و از نتیجه کار متعجب خواهید شد.
  • پاک کردن لکه‌ها: لکه‌های حاصل از ریختن غذا یا آبمیوه روی لباس به شدت ناراحت‌کننده است. برای رفع این لکه‌ها راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از سریع‌تری و مؤثرترین آن‌ها استفاده از خمیردندان است. برای این کار کافی است مقداری خمیردندان روی سطح ریخته و آن را با دست یا فرچه مخصوص شستشوی لباس بمالید. سپس لباس را کاملاً شسته و خواهید دید که هیچ لکی روی لباس وجود ندارد.

کلام آخر

قطعاً همه می‌دانند که استفاده از مسواک مناسب باعث کاهش خطر آسیب به دندان می‌شود، اما خمیردندان‌ها نیز نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت دندان دارند. علاوه بر این، کاربرد خمیردندان بسیار زیاد بوده و می‌توان گفت نقش مهمی در زندگی روزانه افراد خواهند داشت. بی‌شک اطلاع از کاربردهای مختلف خمیردندان به رفع بسیاری از مشکلات کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *