ترمیمی

همه چیز درباره ایمپلنت و نحوه مراقبت از ایمپلنت

این روزها همه به دنبال داشتن ظاهری مناسب و زیبا هستند، دندان‌ها اصلی‌ترین مؤلفه برای زیبایی ظاهری هر فردی اعم از بزرگ‌سال و کودک به شمار می‌روند. اما عدم مراقبت درست از دندان‌ها ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. این مشکلات گاهی شامل پوسیدن دندان‌ها یا افتادن کامل دندان می‌شود. در این صورت دندان‌پزشک یکی از روش‌های ایمپلنت، کامپوزیت یا کاشت برای پر کردن فضا یا ترمیم دندان استفاده می‌کند. ایمپلنت دندان یکی از سریع‌ترین روش‌های درمانی برای پر کردن جای  خالی دندان است. هرچند این روش مانند همه درمان‌های دیگر، مزایا و معایبی را به همراه دارد، اما مراقبت از ایمپلنت موجب افزایش ماندگاری هرچه بیشتر آن خواهد شد. مراقبت‌های پیش و پس از انجام ایمپلنت باید با دقت انجام شوند که در این مقاله از فروشگاه اینترنتی آریاتندیس به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته‌اند، پس تا انتها با ما همراه باشید.

ایمپلنت چیست؟

اگر تا کنون دچار دندان‌درد شدید شده و به مطب دندان‌پزشکی مراجعه کرده باشید، احتمالاً نام ایمپلنت به گوشتان خورده است. ایمپلنت در واقع یک جایگزین مناسب و مؤثر برای دندان‌ها به شمار می‌رود. می‌توان گفت ایمپلنت‌ها جایگزین ریشه دندان شده و پایه محکم و قوی برای دندان‌ها ایجاد خواهند کرد. ایمپلنت دندان عموماً از جنس تیتانیوم خالص بوده و به شکل یک میله باریک است، این میله داخل استخوان فک قرار گرفته و باعث می‌شود دندان دائمی بیمار در سر جای خود ثابت بماند. نکته بسیار مهم درباره ایمپلنت، چگونگی مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی است. در صورت مراقبت از ایمپلنت به شیوه درست و مناسب، این موارد ماندگاری طولانی‌مدتی داشته و می‌توانند به خوبی دندان بیمار را درون حفره دهانی حفظ کنند. استفاده از ایمپلنت باید توسط پزشک متخصص انجام شود، علاوه بر این مراقبت‌های قبل از ایمپلنت دندان و مراقبت بعد از ایمپلنت دندان بسیار مهم خواهد بود.

تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت

شاید برای برخی این سؤال پیش بیاید که تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت چیست؟ در ادامه این مطلب از وبسایت آریاتندیس تفاوت این دو مورد را بررسی خواهیم کرد. جالب است بدانید که کامپوزیت و ایمپلنت و مراقبت از ایمپلنت کاملاً متفاوت هستند. کامپوزیت در واقع برای زیباتر کردن شکل ظاهری دندان‌های موجود در حفره دهانی بیمار و یا ترمیم دندان شکسته وی استفاده می‌شود. اساساً کامپوزیت نوعی روکش است که زیبایی را برای دندان‌های شما به ارمغان خواهد آورد. اما از ایمپلنت برای پر کردن فضای خالی دندان‌هایی که افتاده یا پوسیده‌اند استفاده می‌شود. به گونه‌ای که تصور می‌شود دندان واقعی بیمار سر جای خود قرار گرفته است.

ایمپلنت برای چه افرادی مناسب است؟

هرچند به طور کلی ایمپلنت موجب زیبایی ظاهری دهان و دندان می‌شود، اما نکته مهم این است که این روش برای برخی افراد مناسب نیست، برای مثال افرادی که در حال انجام دوره‌های شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی هستند، افرادی که استخوان‌های فک آن‌ها انسجام کافی نداشته باشد، افرادی که به استعمال دخانیات معتاد هستند بهتر است از ایمپلنت استفاده نکنند. زیرا در این صورت ایمپلنت‌ها ماندگاری بالایی نداشته و ممکن است به سرعت خراب شوند.

با این حال برخی افراد نیز می‌توانند از ایمپلنت استفاده کرده و مراقبت از ایمپلنت را به عمل آورند. در زیر نمونه‌هایی از افرادی که می‌توانند از ایمپلنت برای زیبا کردن لبخند خود استفاده کنند ارائه شده است:

  • افرادی که دچار مشکل در گفتار بوده و خواستار بهتر کردن گفتار هستند.
  • افرادی که توانایی استفاده از دندان‌های مصنوعی را ندارند.
  • اگر یکی از دندان‌های قدامی بیمار پوسیده یا افتاده باشد و فاصله آن با دندان‌های اطراف طبیعی باشد، فرد می‌تواند از ایمپلنت استفاده کند.

اگر تمامی دندان‌های فک جلو یا عقب افتاده یا پوسیده باشند نیز فرد می‌تواند از ایمپلنت استفاده کند، اما باید توجه داشت که در این صورت مراقبت از ایمپلنت بسیار مهم‌تر خواهد بود، زیرا خراب شدن یکی از ایمپلنت‌ها ممکن است منجر به خرابی سایرین نیز شود.

مزایا و عوارض استفاده از ایمپلنت دندان

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد افرادی که قصد استفاده از ایمپلنت را دارند، نحوه مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت آشنایی داشته باشند. با این حال استفاده از ایمپلنت دارای مزایا و معایبی است که در ادامه بیان خواهند شد.

 

مزایای استفاده از ایمپلنت

  • اصلی‌ترین مزیت استفاده از ایمپلنت بازگرداندن شکل ظاهری به دندان‌ها و زیبایی آن‌هاست.
  • امروزه زیبایی ظاهری نقش بسیار مهمی در افزایش اعتمادبه‌نفس افراد داشته و ایمپلنت به این موضوع کمک می‌کند.
  • در صورتی که دندان پوسیده باشد ممکن است لثه و دندان‌های مجاور نیز آسیب ببینند، در این صورت استفاده ایمپلنت سالم ماندن دندان‌ها را تضمین خواهد نمود.
  • کاشت ایمپلنت و مراقبت از دندان ایمپلنت باعث ماندگاری طولانی‌مدت و مقرون‌به‌صرفه بودن آن نسبت به سایر روش‌ها می‌شود.
  • استفاده از ایمپلنت‌های دندانی یکی از پرسرعت‌ترین روش‌ها برای ترمیم دندان‌های شکسته و از دست رفته است.

معایب استفاده از ایمپلنت دندانی

  • امکان شکستن بدنه ایمپلنت درون فک وجود دارد، در این صورت باید جراحی انجام شده و امکان ترمیم آن وجود ندارد.
  • در صورت فشار آمدن به دندان، ممکن است روکش ایمپلنت بیفتد.
  • در برخی موارد نادر و در صورت عدم مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت، امکان بروز عفونت وجود دارد.

با این حال، در صورتی که بیمار از راه‌های مراقبت از ایمپلنت مطلع باشد، تمامی معایب آن کاهش یافته و به راحتی می‌توان سال‌های متمادی از ایمپلنت‌های دندانی استفاده نمود.

مراقبت پیش از انجام ایمپلنت دندانی

انجام ایمپلنت دندان نیز مانند سایر جراحی‌ها به مراقبت‌های قبل و بعد نیاز خواهد داشت. مراقبت از ایمپلنت تأثیر بسیار زیادی در سالم ماندن و ماندگاری بالایان خواهد داشت. قبل از انجام ایمپلنت نیز باید نکاتی را رعایت کرد. قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت، باید وجود هرگونه پوسیدگی یا عفونت در قسمت مورد نظر بررسی و درمان شود. بیمار باید یک عکس رادیوگرافی مخصوص گرفته و پزشک به کمک آن می‌تواند ارتفاع و ضخامت استخوان و موارد مهم را بررسی کند.

 بیمار حداقل 3 تا 5 روز پیش از عمل جراحی، نباید از داروهایی که منجر به رقیق شدن خون می‌شوند استفاده کند. مانند سایر اقدامات دندان‌پزشکی، برای انجام ایمپلنت نیز توصیه می‌شود یک ساعت قبل، مسکنی قوی مصرف شود تا درد پس از ایمپلنت را کاهش دهد. اگر بیمار از دهان‌شویه استفاده نمی‌کند، باید سه روز پیش از انجام عمل، استفاده از آن را شروع کند. در صورت کسب اجازه از پزشک، می‌توان قبل از آغاز روند کاشت ایمپلنت، از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

مراقبت بلافاصله پس از انجام ایمپلنت دندانی

پس از انجام عمل، مراقبت از ایمپلنت اولین راه برای حفظ ماندگاری و سلامت هرچه بیشتر آن به شمار می‌رود. بیمار پس از ایمپلنت باید به خوبی استراحت کند، زیرا بی‌حسی تزریق شده پس از چند ساعت از بین رفته و احتمالاً نیاز به مسکن خواهد داشت. معمولاً برای این عمل از بیهوشی عمومی استفاده نمی‌شود، اما در صورت استفاده، حتماً شخصی باید همراه بیمار باشد و به مدت 24 ساعت از او مراقبت کند. چند روز اول پس از انجام ایمپلنت، باید از غذاهای نرم و آبکی مانند سوپ استفاده کرد. به هیچ عنوان نباید از مواد غذایی داغ استفاده نمود.

  • تا چند ساعت پس از عمل جراحی، نباید پانسمان موقت یا گاز را از دهان خارج کرد.
  • پس از نوشیدن و خوردن مواد غذایی، بهتر است از دهان‌شویه استفاده کرد.
  • تمامی قسمت‌های اطراف ایمپلنت باید مسواک زده شوند.
  • 24 ساعت پس از ایمپلنت، باید روزانه سه بار دهان با دهان‌شویه شسته شود.
  • حداقل 72 ساعت پس از عمل، نباید مسواک زد.
  • مصرف مواد قندی باید به حداقل برسد.
  • تا 8 ساعت باید از شستن دهان دوری کرد.
  • استفاده از دارو باید طبق مشورت و دستور پزشک باشد.
  • تا حد ممکن باید از مواد پروتئینی استفاده کرد.

نگهداری از دندان ایمپلنت شده

موارد مذکور تنها بخشی از نکاتی بودند که پس از انجام عمل جراحی باید در نظر گرفته شوند. برای ماندگاری بیشتر و مراقبت از ایمپلنت باید همیشه از دهان‌شویی آنتی باکتریال استفاده کرد تا از تجمع میکروب‌ها جلوگیری شود. مسواک مورد استفاده باید نرم و کوچک باشد. حتماً بین دندان‌ها مسواک زده شود. تا حد ممکن پس از مسواک زدن از نخ دندان استفاده شود. خمیردندان مورد استفاده پس از انجام ایمپلنت باید قابلیت از بین بردن تارتار و پلاک را داشته باشد. مراقبت از ایمپلنت یکی از مهم‌ترین معیارها در موفقیت عمل ایمپلنت خواهد بود، در نتیجه بیمار باید در انجام این موارد کوشا باشد.

ایمپلنت فوری چیست و مراقبت بعد از ایمپلنت فوری چگونه است

همان‌طور که گفته شد ایمپلنت یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان و بازگرداندن زیبایی ظاهری به حفره دهانی است. با این حال، روند انجام ایمپلنت ممکن است یک یا دو مرحله‌ای باشد. در این صورت ممکن است برخی تصمیم به کاشت دندان کرده و از انجام این روند پشیمان شوند. همان‌طور که میدانید هرچه درمان سریع‌تر باشد، افراد بیشتری به دنبال انجام آن خواهند بود.

استفاده از ایمپلنت فوری یکی از انواع درمان‌هایی است که سرعت بیشتر و نتیجه مناسبی دارد. در این روش پایه‌هایی از جنس تیتانیوم در استخوان فک قرار گرفته و پزشک پس از ثابت کردن پیچ آن، تاج دندان را قرار می‌دهد. در این روش دوره بهبودی کمتر از ایمپلنت‌های معمولی بوده و طی یک مرحله تمام خواهد شد. با این حال، مراقبت از ایمپلنت فوری دقیقاً مشابه ایمپلنت‌های معمولی بوده و نباید در انجام آن‌ها کوتاهی کرد.

کلام آخر

در صورتی که دندانی آسیب دیده و بیفتد، می‌توان از روش‌های مختلفی برای ترمیم آن استفاده کرد که ایمپلنت‌ها یکی از سریع‌ترین روش‌ها به شمار می‌روند. عمل جراحی ایمپلنت طی یک یا دو مرحله انجام شده و طی این روند یک پیچ باریک وارد استخوان فک می‌شود، سپس تاج دندان روی آن قرار گرفته و زیبایی به حفره دهان بازمی‌گردد.

کامپوزیت

سایت آریا تندیس درمان پارسه ارائه کننده انواع کامپوزیت با بهترین کیفیت و کمترین قیمت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *