ترمیمی

مزایا و معایب سیلانت دندانی نسبت به محافظتی که از دندان دارد، چیست؟

سیلانت دندانی

مزایا و معایب سیلانت دندانی: سیلانت‌های دندانی پوشش نازکی هستند که برای محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی استفاده شده و مانند رنگ کردن دندان، این پوشش‌ها روی دندان کشیده می‌شوند. این روش بدون درد بوده و هزینه بالایی ندارد، اگرچه برخی از بیمه‌ها یا طرح‌های تخفیف می‌توانند این هزینه را کاهش دهند.

سیلانت­های دندانی می‌توانند سال‌ها از ایجاد حفره پوسیدگی در دندان کودکان و بزرگسالان جلوگیری کنند، اما آیا ارزش هزینه و خطرات احتمالی را دارد؟ مسواک زدن دندان‌های کودکان امری مهم است، اما استفاده از سیلانت­های دندانی نیز می تواند راهی مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در گزارش اخیر خود از مزایای این روشِ نسبتاً ساده و ارزان در کودکان حمایت کرده است. اگر می‌خواهید از مزایا و خطرات احتمالی سیلانت­های دندانی مطلع شوید، تا انتهای این مقاله از وبسایت تجهیزات پزشکی آریاتندیس با ما همراه باشید.

آنچه تحقیقات نشان می‌دهد

گزارش CDC بیان می‌کند که سیلانت­های دندانی تا دو سال پس از استفاده از 80 درصد پوسیدگی‌های دندان جلوگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین به محافظت در برابر 50 درصد پوسیدگی‌ها تا چهار سال ادامه می‌دهند. طبق گزارش CDC، سیلانت­ها را می‌توان تا نه سال در دهان نگه داشت. حدود 43 درصد از کودکان 6 تا 11 ساله سیلانت دندانی دارند. کودکان خانواده‌های کم‌درآمد 20 درصد کمتر نسبت به کودکان خانواده‌های با درآمد بالاتر از مواد سیلانت استفاده می‌کنند. کودکان در سنین مدرسه بدون سیلانت تقریباً سه برابر بیشتر از کودکان دارای سیلانت دچار پوسیدگی‌های دندانی می‌شوند.

دکتر والری باربا، دندان‌پزشک در نیوجرسی: سیلانت دندانی "امن‌ترین" درمان غیرتهاجمی در دندانپزشکی هستند. سیلانت­ها باید در طول عمر خود مورد بازدیدهای منظم و قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که از بین نرفته و مشکلی برایشان پیش نیامده است. آن‌ها از نظر فنی نسبت به جایی که قرار می‌گیرند حساس هستند، اگر آن‌ها را به درستی نشود ممکن است نتیجه مطلوب را نداشته باشند. مزایا و معایب سیلانت­های دندانی در ادامه این مقاله از وبسایت تجهیزات پزشکی آریاتندیس مورد بررسی قرار گرفته است، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معایب سیلانت ها

با وجود سیلانت ها علاوه بر جلوگیری از پوسیدگی، می‌توان از سالم ماندن دندان‌ها نیز اطمینان حاصل کرد. هنگامی‌که یک دندان دریل، پر، ترمیم یا کشیده می‌شود، ساختار طبیعی آن به خطر خواهد می‌افتد. نگهداری از دندان‌ترمیم شده با صرف هزینه مادام‌العمر همراه است. معایب یا مشکلات احتمالی در مورد سیلانت­ها وجود دارد. برای مثال در صورت افتادن، شکستگی یا فرسودگی ممکن است نیاز به درمان مجدد داشته باشند. همچنین، در جایگزینی نیاز است دندان‌پزشک مواد اضافی را که وارد سوراخ کرده و یا با جرم‌گیر جدا کند.

دکتر گریل می‌گوید: "من نگرانی محیطی در مورد استروژن‌های مصنوعی مانند بیسفنول A (BPA) را درک می‌کنم. او گفت که سطح BPA بزاق تا سه ساعت پس از قرار گرفتن سیلانت  به اوج خود می‌رسد و در عرض 24 ساعت به سطح اولیه باز می‌گردد. گریل افزود که سطح سرمی BPA در مطالعات بالینی شناسایی نشده است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است." اگر والدین نگران BPA بیشتر از خطرات پوسیدگی دندان هستند، باید توجه داشته باشند که درمان پوسیدگی دندان می‌تواند شامل انبوهی از مواد دندانی باشد که مواد شیمیایی بیشتری نسبت به BPA دارند. برای مواد سیلانت جایگزین‌هایی وجود دارد، اگرچه دکتر گریل مطمئن نیست که بهتر از مواد حاوی BPA کار می‌کنند.

مزایای بلند مدت سیلانت

اگر تکنیک کاربرده شده کامل باشد، سیلانت­های دندانی می‌توانند تا آخر عمر دوام داشته باشند. با این حال، اغلب آن‌ها نیاز به تعویض دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *