عمومی

دندان خراب چه عوارضی دارد

به راحتی می‌توان گفت که دندان‌ها جزئی از زیبایی صورت هر فرد در نظر گرفته می‌شوند، به همین دلیل وجود دندان­های خراب جلو یا دندان خراب در دهان می‌تواند اعتماد به نفس افراد را کاهش دهد. علاوه بر این، درد دندان­های خراب و عوارض ناشی از آن قابل چشم‌پوشی نیست، بنابراین پس از حس درد یا حساس شدن دندان به مواد غذایی و نوشیدنی‌های سرد و گرم، باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و تمامی مشکلات را برطرف کرد. عفونت ناشی از پوسیدگی دندان بسیار دردناک بوده و ممکن است دندان‌ها و حفره دهانی را درگیر نماید. برای آگاهی بیشتر درباره مضرات وجود دندان خراب در دهان ابتدا باید بدانید دندان خراب چیست و چه عوارضی دارد، برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون خرابی دندان و پیامدهای آن تا انتهای این مقاله از سایت فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی آریاتندیس با ما همراه باشید.

دندان خراب باعث چه عوارضی برای بدن می‌شود

همانطور که همه می‌دانید دندان‌ها یکی از اصلی‌ترین اعضای بدن محسوب می‌شوند که عدم مراقبت از آن‌ها منجر به آسیب‌های فراوانی خواهد شد. یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که خرابی دندان باعث بوی بد دهان می‌شود، همچنین عوارض دیگری چون عفونت‌های تنفسی دیابت، زوال عقل، بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز به همراه خواهد داشت.لازم است بدانید که د ندان خراب باعث سرگیجه می‌شود، چرا که در صورت عفونی شدن دندان­های خراب، باکتری‌های آزاد شده در سراسر بدن پخش شده و ممکن است تعادل فرد را برهم بزنند.

 پس سالم نگه‌داشتن دهان و دندان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر فرد باید در طول عمر خود به آن توجه کند. در صورتی که دندانی پوسیده شد باید سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کرد، زیرا پوسیدگی عامل انتقال باکتری بوده و ممکن است به سایر دندان‌ها نیز سرایت کند. برای جلوگیری از پوسیدن و داشتن دندان­های خراب باید به تغذیه اهمیت زیادی داد. تغذیه سالم، مسواک زدن و انجام مراقبت‌های دهان و دندان باید در اولویت قرار داده شود تا مشکلی برای فرد به وجود نیاید. همچنین توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد مشکلات دهانی و پیامدهای آن، هر 6 ماه چکاپ­های لازم انجام شود تا وضعیت سلامت دهان و دندان بررسی شود.

دندان خراب چیست و چه علائمی دارد؟

خرابی و پوسیدگی دندان در واقع نوعی آسیب است که در اثر تجمع باکتری‌ها و جرم روی دندان به وجود آمده و منجر به ضعف و نابودی مینای دندان می‌شود. در این شرایط باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد تا پوسیدگی در نهایت باعث ایجاد عوارضی چون درد و عفونت و گاهی از دست دادن دندان نشود. ممکن است در ابتدا پوسیدگی دندان علامتی نداشته و خللی در زندگی فرد به وجود نیاورد. اما زمانی که مینای دندان ضعیف شود، دندان نسبت به مواد غذایی گرم و سرد حساس شده و پس از خوردن این مواد غذایی، فرد احساس درد خواهد کرد.

هرچند به راحتی نمی‌توان میزان پوسیدگی دندان را تشخیص داد، در صورت وجود درد یا حساس شدن دندان، باید در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه کرد، احتمالاً ابتدا باید یک عکس OPG از دندان گرفته و به پزشک نشان دهید، سپس دندان پزش به کمک ابزارآلات دندان‌پزشکی مانند توربین، لایت کیور و غیره شروع به درست کردن دندان خواهد کرد.

دندان پوسیده شکسته چگونه درمان می‌شود؟

اگر به موقع و پس از اولین احساس درد به پزشک مراجعه نشود، ممکن است قسمت‌هایی از دندان در اثر ضعف زیاد شکسته شود. در این موارد پزشک درمان به وسیله پر کردن دندان را انتخاب می‌کند. اما اگر پوسیدگی به ریشه رسیده باشد و ریشه دندان نیز آسیب دیده باشد، باید عصب‌کشی انجام شود. در این صورت دندان خالی، اصطلاحاً عصب‌ها کشته شده و سپس با مواد مخصوص پر می‌شود.

اگر شکستگی دندان زیاد نباشد، پس از پر کردن، فرد ممکن است بخواهد برای داشتن دندان‌هایی با ظاهر سفید و یکدست از کامپوزیت استفاده کند، در این صورت نیز باید مراقبت‌های بیشتری از دندان شود تا دندان مجدداً آسیب نبیند.

دندان خراب زیر روکش چگونه ترمیم می‌شود؟

برخی تصور می‌کنند پس از روکش کردن دندان، دیگر نیازی به مراقبت از دهان و دندان نیست، اما باید بدانید که مراقبت از دندان‌های ترمیم و روکش شده مانند مراقبت از دندان‌های اصلی مهم خواهد بود. اگر دندان زیر روکش پوسیده شود، تشخیص آن کار بسیار دشواری خواهد بود. مخصوصاً اگر پوسیدگی کم باشد. از آنجایی که روی دندان‌ها به کمک روکش پوشانده شده، در نتیجه از روی ظاهر دندان نیز نمی‌توان پوسیدگی یا عدم پوسیدگی و حتی میزان آن را نیز مشخص کرد.

در این موارد پزشک به کمک عکس‌های رادیوگرافی یا OPG میزان پوسیدگی را تشخیص خواهد داد. پوسیدگی دندان­های خراب به طور کلی مشکلاتی جدی بوده و باید حتماً تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند. هیچ‌گاه نباید تصور کرد که دندان از آسیب‌ها دور خواهند ماند، زیرا در این صورت نیز دندان در معرض حمله باکتری‌ها و خراب شدن قرار خواهد داشت. اگر دندان خراب دارای روکش باشد، درمان آن تنها از طریق برداشتن روکش، از بین بردن پوسیدگی‌های به وجود آمده و در نهایت قرار دادن روکش جدید خواهد بود.

راه‌های درمان دندان خراب در منزل

هرچند در درجه اول پس از خراب شدن دندان باید به دندان‌پزشک مراجعه کرد تا مراحل درمانی به طور کامل و درست انجام شود، اما در برخی موارد ممکن است دسترسی به دندان‌پزشک ممکن نباشد، در این موارد می‌توان از راه‌های درمانی سنتی و خانگی برای تسکین درد دندان استفاده نمود. در ادامه دو روش برای آرام کردن درد دندان با توضیحات مختصر ارائه شده است:

  • نمک: نمک دارای خاصیت آنتی باکتریال و آنتی سپتیک است. در نتیجه می‌تواند درد و التهاب ناشی از عفونت و پوسیدگی را از بین برده و مانع از رشد و پخش باکتری‌ها شود. برای استفاده از این روش باید یک قاشق چای‌خوری نمک را در لیوانی از آب گرم حل کرد و به کمک آن دهان را شستشو داد، بهتر است سه بار در روز از محلول آب و نمک استفاده شود.
  • میخک صد پر: میخک صد پر همراه با مقدار کمی روغن کنجد می‌تواند درد دندان را کم کند. این محلول باید قبل از خواب به کمک پنبه روی قسمت پوسیدگی دندان کشیده شود و تا صبح روی دندان باقی بماند.

آیا دندان خراب جلو ترمیم می‌شود؟

به طور کلی، اگر دندان خراب‌ترمیم نشود، به ندرت سیاه و پوسیده می‌شود، این پوسیدگی ممکن است پس از مدتی به دندان دیگر سرایت کرده و درد ناشی از آن باعث اذیت فرد شود. بنابراین توصیه اولیه این است که بلافاصله پس از احساس درد یا خرابی دندان، به پزشک مراجعه شود. دندان‌ها جزء اصلی صورت انسان هستند که باعث زیبایی ظاهری می‌شوند، اگر دندان‌های جلو خراب شوند، اعتماد به نفس افراد کم شده و این امر ممکن است در نهایت به روابط اجتماعی او آسیب بزند.

درمان و ترمیم دندان جلو نیز مانند سایر دندان‌ها با پر کردن و استفاده از روکشی مانند کامپوزیت انجام می‌شود. هرچند می‌توان از روکش نیز استفاده نکرد اما اگر فرد بخواهد زیبایی ظاهری و صورت خود را حفظ کرده و دندان‌هایش به شکل اولیه و اصلی باشند، بهتر است از روکش استفاده کند.

آیا دندان کودکان نیز خراب می‌شود؟

شاید این سؤال برای والدین پیش بیاید که آیا دندان کودکان و اطفال نیز خراب می‌شود؟ با یک کلمه می‌توان به این سؤال پاسخ داد، بله. از آنجایی که کودکان علاقه بسیار زیادی به شیرینی و شکلات دارند، خرابی دندان‌های آن‌ها شایع‌تر از بزرگ‌سالان است، همچنین احتمالاً اکثر کودکان رابطه خوبی با مسواک زدن نداشته و این امر مزید بر علت خواهد بود. هرچند برخی معتقدند اگر دندان شیری خراب شود می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، زیرا دندان‌های شیری موقتی بوده و پس از مدتی می‌افتند، اما لازم به ذکر است که التهاب و عفونت مسری بوده و ممکن است به لثه سرایت کند، این امر در نهایت منجر به آسیب به جوانه دندان دائمی شده و رشد آن نیز با مشکل روبرو خواهد بود.

نحوه مراقبت از دندان‌ها یکی از اولین مسائلی است که باید به کودکان آموزش داده شود. کودک باید بداند که دندان خراب چیست و دندان خراب چه شکلی است. بهتر است برای آموزش بهتر از بازی و داستان یا شعر استفاده شود، والدین باید به طور مداوم و چند بار در روز در کنار کودک مسواک بزنند تا کودک از اهمیت مسواک زدن و داشتن دندان‌های سالم مطلع شود. در این صورت، مراقبت از دهان و دندان در ذهن کودک نقش بسته و در آینده نیز دندان‌هایی سالم خواهد داشت.

آیا دندان خراب زنان باردار قابل‌ترمیم است؟

زنان باردار باید بیشتر از افراد عادی مراقب دهان و دندان خود باشند. شاید برای شما این سؤال ذهن شما را هم مشغول کرده باشد که دندان خراب چه تأثیری روی جنین دارد و چرا برخی دندان‌پزشکان از ترمیم دندان زنان باردار امتناع می‌کنند؟ به طور کلی، زنان باردار به دلیل اسیدی شدن دهان هنگام صبح، میل بیشتری به خوردن مواد غذایی شیرین و شیرینی دارند، در نتیجه نباید مراقبت از دندان پس از خوردن شیرینیجات را فراموش کنند. در صورتی که در طول دوران بارداری دندان­ها خراب شده و پوسیده شود، عفونت ناشی از آن ممکن است در دهان پخش شده و عوارض حاملگی را بیشتر کنند، بدین ترتیب هم مادر و هم جنین در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

هرچند دانشمندان معتقدند پوسیدگی دندان در هر زمانی حتی بارداری نیز مشکلی ندارد ولی بهتر است قبل از انجام هر کاری با پزشک متخصص مشورت کرد، همچنین توصیه می‌شود هنگام پر کردن دندان خراب در دوران بارداری از کامپوزیت یا رزین استفاده شود، زیرا پودرهای رایج آمالگام دارای جیوه بوده و ممکن است برای جنین خطرناک باشند. تمامی موارد احتیاط برای جلوگیری از آسیب‌ها و عوارض احتمالی ناشی از پوسیدگی دندان در وب‌سایت آریاتندیس مورد بررسی قرار گرفته است، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به این سایت مراجعه کرده و از اطلاعات ارائه شده بهره‌مند شوید.

کلام آخر

دندان­های خراب در هر سنی به ندرت موجب پوسیدگی، درد و عفونت خواهد شد. بنابراین اولین اقدام پس از احساس درد، مراجعه به پزشک است، پزشک می‌تواند به خوبی و با ابزارآلات مخصوص دندان پوسیده را شناسایی کرده و آن را ترمیم کند. مسواک زدن یکی از اولین اقداماتی است که از ایجاد دندان خراب پیشگیری خواهد کرد.

کامپوزیت

سایت آریا تندیس درمان پارسه ارائه کننده انواع کامپوزیت با بهترین کیفیت و کمترین قیمت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *