عمومی

نحوه مسواک زدن صحیح​

نحوه مسواک زدن صحیح

نحوه مسواک زدن صحیح

مسواک زدن یکی از کارهای مهم و اساسی برای تمیز و سالم نگه‌داشتن دندان‌ها و حفره دهانی است. البته این کار باید به روش صحیح انجام شود، مسواک زدن صحیح باعث جلوگیری از آسیب لثه و دندان شده و از هر نوع پوسیدگی جلوگیری خواهد کرد. حداقل تعداد دفعات مسواک زدن در طول یک شبانه‌روز دو بار و هر بار به مدت دو دقیقه است، البته توصیه می‌شود در صورت استفاده از مسواک‌های معمولی این زمان تا پنج دقیقه افزایش پیدا کند. پژوهشگران بر این اعتقادند که تا سن هفت‌سالگی باید چگونگی مسواک زدن صحیح را به کودکان آموزش داد، زیرا بهتر است از ابتدای رشد دندان، مراقبت از آن‌ها آغاز شود تا در نهایت دندان‌ها سالم‌تر بماند. مسواک زدن باید طبق اصول و قواعد مشخصی انجام شود که در ادامه این مقاله درباره آن‌ها بحث خواهد شد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مسواک زدن صحیح تا انتهای این مقاله از فروشگاه اینترنتی آریاتندیس با ما همراه باشید.

مسواک زدن صحیح چگونه است

مسواک زدن یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که باید با دقت زیاد و اصولی انجام شده و بهداشت دهان و دندان رعایت شود. اصول مسواک زدن صحیح بسیار مهم بوده و باید به طور کامل رعایت شود تا در نهایت دندان‌ها دچار مشکل نشده و سالم بمانند. محققان بر این باورند که پس از خوردن غذا، لایه بسیار نازکی از ذرات غذا و باکتری‌ها روی سطح دندان تشکیل خواهند شد و در صورتی که به سرعت پاک نشوند، ممکن است به جرم تبدیل شوند، جرم‌ها نیز در نهایت منجر به عفونت و پوسیدگی دندان‌ها خواهند شد. همچنین در صورتی که مسواک زده نشود یا حتی به درستی انجام نشود ممکن است حفره دهانی و دندان‌ها آسیب ببینند.

به طور کلی زمان مسواک زدن و تعداد دفعات مسواک زدن در شبانه‌روز نکات بسیار مهمی هستند که باید از کودکی آموزش داده شوند. در نتیجه اگر کودکی در منزل دارید بهتر است از زمانی که دندان‌ها رشد کردند آموزش مسواک زدن صحیح را شروع کنید تا در بزرگ‌سالی به مشکلی بر نخورند. با این حال باید بدانید که برای داشتن دندان‌های سالم مسواک زدن تنها کافی نبوده و بهتر است ابزارهایی مانند نخ دندان و دهان‌شویه نیز استفاده شود.

مراحل مسواک زدن صحیح چطور است؟

انجام کامل مراحل مسواک زدن برای تمیزی دندان و داشتن دندان‌هایی سالم بسیار مهم است، در ادامه مراحل مسواک زدن صحیح به ترتیب ارائه خواهند شد.

  1. ابتدا باید مسواک با کمی آب مرطوب شده و به اندازه یک نخود، خمیردندان روی مسواک قرار بگیرد.
  2. مسواک باید با زاویه 45 درجه روی دندان قرار گرفته و از لثه به سمت دندان‌ها در حرکت باشد.
  3. ترتیب مسواک زدن دندان‌ها نباید فراموش شود، اگر برای مسواک زدن از ترتیب مشخصی استفاده کنید، هرگز فراموش نمی‌کنید که کدام دندان‌های مسواک زده شده و کدام یک نشده‌اند. مثلاً از دندان‌های جلو به سمت راست و چپ بروید. یا می‌توانید ابتدا دندان‌های جلو، سپس دندان‌های راست یا چپ و در نهایت سمت دیگر را مسواک کنید.
  4. در مرحله بعد باید سطح بیرونی دندان را نیز مسواک کنید. مسواک کردن سطح داخلی دندان‌ها نیز مهم است.
  5. به هیچ عنوان نباید مسواک کردن زبان را فراموش کرد، زیرا باکتری‌ها و ذرات ممکن است به سطح زبان هم چسبیده باشند.
  6. در نهایت و پس از مسواک زدن کامل می‌توان دهان را با آب سرد شستشو داد.

طریقه صحیح مسواک زدن برقی

مسواک زدن با مسواک برقی کمی متفاوت از مسواک‌های معمولی است و به طور کلی استفاده از مسواک‌های برقی بهتر است، چراکه سری چرخشی آن‌ها باعث تمیزی کامل دندان‌ها شده و هیچ باکتری‌ای روی دندان‌ها باقی نمی‌ماند. در ادامه طریق صحیح مسواک زدن برقی ارائه خواهد شد:

  1. ابتدا مسواک باید با کمی آب مرطوب شده و کمی خمیردندان روی آن مالیده شود.
  2. مسواک روشن شده و در زاویه 45 درجه روی مرز لثه و دندان قرار گرفته و از لثه به سمت تاج دندان کشیده شود.
  3. در این مسواک‌ها نیازی به چرخاندن سری مسواک نبوده و کافی است مسواک از پایین به بالا یا برعکس روی دندان‌ها کشیده شده و کمی فشار وارد شود.
  4. هر دندان به تنهایی تمیز شده و سپس باید به سراغ دندان بعدی رفت.
  5. سطح زبان نیز باید کاملاً مسواک زده شده و سپس تمامی محتویات از دهان خارج شود.

در نهایت می‌توان دهان را با آب سرد شست.

نحوه صحیح مسواک زدن زبان چگونه است

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا باید زبان را هم مسواک زد؟ پاسخ به آن بسیار ساده است، زبان انسان پر از باکتری است، اگر دقت کرده باشید پس از خوردن قهوه زبان سیاه شده و یا پس از خوردن شیر، سفید خواهد شد. هرچند زبان به هیچ عنوان پوسیده نمی‌شود اما باکتری‌ها بین جوانه‌های چشایی مخفی شده و در باعث آسیب حفره دهانی و مشکلات گوارشی شوند. نکته حائز اهمیت این است که شستشو با دهان‌شویه و آب خالی کافی نبوده و حتماً باید سطح زبان را به کمک برس مسواک به خوبی تمیز کرد.  

برای تمیز کردن زبان هم کافی است هر بار که مسواک می‌زنید، برس مسواک را از جلو به عقب روی زبان بکشید، توجه کنید که فشار مسواک روی زبان به قدری نباشد که موجب زخم شدن آن شود، سپس می‌توان دهان را به طور کامل شسته و آبکشی کرد.

آموزش مسواک زدن صحیح به کودکان

همان‌طور که گفته شد مسواک زدن صحیح بسیار مهم بوده و باید از کودکی آموزش داده شود. شاید برخی کودکان از مسواک زدن امتناع کرده و دوست نداشته باشند دهانشان را بشویند. در این موارد باید با کمک شعر و داستان‌های مربوط به مسواک زدن، آن‌ها را ترغیب کرد تا هر شب دهان خود را مسواک بزنند. از روش‌هایی مانند تقلید، تعیین جایزه، مسواک زدن دندان‌های همدیگر، و استفاده از بازی‌های مختلف می‌توان مسواک زدن را به یک کار همیشگی و لذت‌بخش برای آن‌ها تبدیل کرد.

علاوه بر این آموزش صحیح مسواک زدن نیز بسیار مهم است. برای کودکان بهتر است از مسواک نرم و عروسکی استفاده شود. کمی خمیردندان مخصوص کودکان روی مسواک قرار داده و مسواک را به صورت دورانی روی دندان‌ها و سطح داخلی آن‌ها حرکت داد. بهتر است دفعات اول والدین این کار را انجام دهند تا کودک به طور کامل پروسه مسواک زدن را متوجه شده و یاد بگیرد. روش‌های مختلفی برای آموزش دقیق و اصولی مسواک زدن به کودکان وجود دارد، شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی آریاتندیس به اطلاعات دقیقی درباره این موضوع و موضوعات دیگر حول محور مراقبت از دهان و دندان دست پیدا کنید.

روش مسواک زدن صحیح ارتودنسی

در صورتی که دندان‌ها نامرتب بوده و در یک راستا نباشند، معمولاً دندان‌پزشک توصیه می‌کند از ارتودنسی استفاده شود. در این صورت مراقبت از دندان‌ها چند برابر شده و باید دقت بیشتری به تمیزی آن‌ها داشت. مسواک زدن با وجود ارتودنسی دقیقاً مشابه مسواک زدن معمولی بوده و تنها دارای چند مرحله بیشتر است. برای مسواک زدن درست همراه با ارتودنسی ابتدا باید دقت کرد که آیا کش به براکت متصل است یا خیر، در صورت متصل بودن ابتدا باید آن را برداشته و سپس بخش‌های جداشدنی را جدا کرد، همه این بخش‌ها باید به خوبی شسته شده و پس از اتمام مراحل مسواک زدن مجدد سر جای خود قرار بگیرند. مسواک باید همراه خمیردندان آماده شود. ابتدا باید اطراف براکت­های ارتودنسی به خوبی تمیز شود، سیم ارتودنسی نیز باید به خوبی پاک شود تا ذرات به جا مانده از غذا از بین بروند. سپس می‌توان دندان‌ها را مانند معمول مسواک زده و تمیز کرد.

روش صحیح مسواک زدن دندان کامپوزیت

کامپوزیت یا بلیچینگ یکی از روش‌های رایج برای سفید کردن دندان‌ها به شمار می‌رود. مراقبت‌های پس از بلیچینگ و کامپوزیت بسیار زیاد است، زیرا پس از انجام این روش‌ها، دندان به شدت حساس و آسیب‌پذیر خواهد شد. هرچند گفته می‌شود دندان‌های بلیچینگ و کامپوزیت شده باید همیشه با مسواک تمیز شوند، اما مسواک زدن شدید نیز ممکن است به دندان‌ها و لثه آسیب برساند.

اولین نکته برای مسواک زدن دندان کامپوزیت، انتخاب خمیردندان مناسب است، خمیردندان نباید ترکیبات ساینده داشته باشد، زیرا به کامپوزیت آسیب می‌رساند. روش مسواک زدن صحیح دندان کامپوزیت یا بلیچینگ درست مانند مسواک زدن عادی بوده و هیچ تفاوتی ندارد، تنها نکته مهم این است که نباید هیچ فشاری به دندان‌ها وارد شده و مسواک زدن باید با دقت کامل انجام شود.

روش صحیح مسواک زدن با چوب اراک

چوب اراک نوعی مسواک است که طبق پژوهش‌های به عمل آمده بسیار مؤثرتر از مسواک‌های معمولی خواهد بود. علاوه بر این استفاده از این چوب نسبت به مسواک و خمیردندان راحت‌تر و راضی‌کننده‌تر است. چوب اراک درواقع یک چوب است که باید در دهان قرار داده و سر آن جویده شود تا پوست رویی آن به اندازه حدود یک سانتی‌متر جدا شود. نکته مهم این است که هنگام جدا کردن پوست،  الیاف داخلی آن نباید آسیبی ببیند. پس از جدا کردن پوست، باید الیاف روی چوب جویده شده و کاملاً نرم شود تا ظاهر مسواک‌های مدرن را به خود بگیرد.

جویدن الیاف باید یک یا دو دقیقه طول بکشد. برای استفاده از این نوع مسواک نیازی به هیچ‌گونه خمیردندانی نیست و کافی است پیش از مسواک زدن صحیح، چوب را برای 15 دقیقه در ظرف آب قرار داد. علاوه بر این می‌توان از گلاب به جای آب استفاده کرد. چوب اراک باید به کمک انگشت شست و سبابه در دست قرار گرفته و دندان‌ها به ترتیب مسواک زده شوند. شایان ذکر است که استفاده از این چوب به صورت عرضی اشتباه بوده و ممکن است به دندان‌ها صدمه بزند. در نهایت باید سر چوب با ملایمت روی لثه قرار گرفته و به آرامی به سمت نوک دندان‌ها کشیده شود. پس از اتمام مراحل باید دهان آبکشی شده و مسواک در محلی خشک قرار داده شود.

کلام آخر

مسواک زدن صحیح همراه با مراقبت‌های پس از آن مانند استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه باعث جلوگیری از آسیب‌ها و پوسیدگی‌های دندان خواهد شد. مسواک زدن زبان نیز برای سالم نگه‌داشتن حفره دهانی بسیار مهم است، مسواک زدن صحیح دندان‌های معمولی با دندان‌های ارتودنسی یا بلیچینگ و کامپوزیت متفاوت است. در نتیجه برای سالم ماندن دهان و دندان، باید از روش‌های مسواک زدن متناسب با وضعیت هر دندان استفاده نمود.

کامپوزیت

سایت آریا تندیس درمان پارسه ارائه کننده انواع کامپوزیت با بهترین کیفیت و کمترین قیمت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *