تجهیزات, یونیت

یونیت دندانپزشکی چیست ؟

یونیت دندانپزشکی چیست؟

 

یونیت دندانپزشکی قلب هر مطب دندانپزشکی می باشد و کوچکترین مشکل در عملکرد آن باعث مختل شدن کارآیی مطب می گردد.شاید به نظر خیلی از دندان پزشکان و افراد تکنسین و دستیاران در حال کار در مطب دانستن نکات فنی یونیت دندان پزشکی زیاد واجب نباشد و ضرورتی ندارد که دانش فنی آن را داشته باشند. به طور کلی دانستن این اطلاعات مزیت هایی دارد و در استفاده بهتر و بهینه تر و طرز نگه داری درست در زمان وقوع مشکلات و خرابی ها میتواند کمک کننده باشد.در مطب دندان پزشکی صندلی بیمار وسیله ای است که بیمار برای انجام کار های دندان خود روی آن قرار میگیرد تا دندان پزشک بتواند با استفاده از یونیت های موجود کارش برای ترمیم و درمان دندان‌ ها راحت تر باشد و بیمار هم راحت تر باشد و کمتر اذیت شود. تمامی این صندلی ها دارای چراغی هستند که چراغ روی آن قرار میگیرد تا دندان پزشک به تمامی نقاط دهان و دندان ها دید کافی باشد. این یونیت ها دارای لوله هایی برای ورودی آب و خروجی فاضلاب هستند که این امر باعث راه اندازی ساکشن و کراشوار و لیوان پر کن می شود. با استفاده از هوای فشرده یونیت ها به کار می افتند و با پدال پنوماتیکی فعال می شود و تابلت و اینسترومنت یونیت ها به دو صورت شلنگ از بالا و پایین تولید می شود که شلنگ از بالا از افتادن اینسترومنت ها جلوگیری می شود . این یونیت ها باید دارای سطح صیقلی و صاف باشند تا امکان ضد عفونی کردن محیا باشد و رنگ آن در زمان ضد عفونی کردن با محلول های الکلی رنگ آن از بین نرود به همین دلیل رنگ یونیت ها با دمای بالا پخته شده تا رنگ سطح آن به راحتی از بین نرود و برای جلوگیری از انتشار ویروس و آلودگی ها از کاور های یک بار مصرف روی یونیت ها استفاده می شود و این امر برای رعایت بهداشت در مطب دندانپزشکی ضروری است .

انواع یونیت و صندلی دندانپزشکی

صندلی‌ دندانپزشکی‌ وسیله‌ای‌ است‌ که‌ بیمار‌ برروی‌ آن‌ مستقر می‌شود و یونیت‌‌‌ جهت‌ کنترل‌ حرکات‌ صندلی‌ و کلیه‌ اینسترومنت‌هایی‌ که‌ دندانپزشک‌ به‌ وسیله آن‌ درمان را انجام میدهد ، می باشد. بعضی از افراد تصور می کنند که یونیت‌ها تنها همین یونیت صندلی‌های بزرگی است که در مطب‌ها دیده می‌شود، ولی به این صورت نیست. به طور کلی، یونیت ها به سه دسته، تقسیم می‌شوند:

یونیت 

مینی یونیت

میکرو یونیت

که هر کدام کاربرد و ویژگی های متفاوتی دارند. در ادامه هر کدام از این گروه ها را برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

1.یونیت دندانپزشکی

یک صندلی قابل تنظیم بزرگ است که بیمار روی آن دراز می‌کشد. این صندلی به پدال و موتور های الکتریکی قابل تنظیم مجهز است که دندانپزشک برای انجام معاینه و عمل جراحی از آن‌ها کمک می‌گیرد. علاوه بر این تابلت همراه آن برای قرار گرفتن تجهیزات جراحی و تابوره نیز برای نشستن دندانپزشک استفاده می‌شود. این محصول به دلیل بزرگ بودن ابعاد آن برای مطب‌های دندان پزشکی استفاده می‌شود.

2.میکرویونیت‌ها

میکرویونیت دندانپزشکی دارای قطعات کمتری نسبت به سایرین است و بیشتر در بیمارستان‌های مناطق محروم و ارتش کاربرد دارد. قطعاتی که در این نوع یونیت به کار رفته شامل ورودی آب و هوا ، پدال و گیج فشار می باشد. اصولا کمپرسور ندارند و برای استفاده از آن‌ها نیازی به برق و لوله کشی آب نیست. از مهمترین مزایای این گروه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت جابه‌جایی
  • قیمت کمتر از مینی یوینت
  • بدون نیاز به لوله‌کشی

3.مینی یونیت‌ها

این گروه قطعاتش کامل است و هم در مناطق محروم و هم در مطب دندانپزشکان وجود دارد. علت استفاده از این نوع در مطب این است که کارکردی مشابه با سایرین دارد ولی فضای کمتری را اشغال می‌کند و حمل و نقل آن به راحتی امکان پذیر است.

علاوه بر این، این نوع تنها از ابزارهای درمانی تشکیل شده است و صندلی ای همراه آن نمی‌باشد. به دلیل چرخدار بودن آن جابه جایی مینی یونیت بسیار آسان است. اجزای تشکیل دهنده ای که دارد شامل:

  • سینی ابزار
  • پدال پا
  • مخزن فاضلاب
  • گیج نمایشگر هوا
  • پوار آب و هوا
  • ساکشن هوایی
  • مخزن آب
  • کمپرسور
  • سیستم ساکشن
  • شیلنگ های اینسترومنت

از مهمترین مزایای این نوع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت مناسب
  • قابل حمل بودن
  • امکان نصب لایت کیور و جرمگیر
  • امکان انتخاب با کمپرسور و بدون کمپرسور

قطعات اصلی یونیت:

اجزای یونیت بسته به مدل و برند‌های مختلف متفاوت است چرا که در هر کدام آپشن‌های متفاوتی دارد. صندلی با امکان قرارگیری بیمار در موقعیت مناسب، اینسترومنت، چراغ، ساکشن و همچنین در پیشرفته‌ترین مدل‌ها، امکانات اضافی مانند: مانیتور ، لایت کیور ، پیزون و دستگاه رادیوگرافی وجود دارد. اما در کل، دارای اجزای زیر است.که به توضیح هر کدامدر ادامه می پردازیم . 

بازوی یونیت دندانپزشکی :

تابلت و کلیه‌ قطعات‌ مربوط‌ و چراغ یونیت برروی‌ بازوی‌ های  افقی‌ نصب‌ می‌گردد. استقامت‌ مکانیکی‌ بازو و محل‌ آن‌ به‌ گونه‌ای‌ محاسبه‌ و طراحی‌ شده‌ که‌ متعادل‌ و بدون‌ لرزش‌ و با حداقل‌ وزن‌ ممکن‌ استقرار داشته‌ باشد

چراغ های دندانپزشکی :

 دو مدل  LED  و هالوژن طراحی شد که چراغ هالوژن باید  نور کافي ومتمرکز و همچنین سرد داشته باشد. میزان شدت نور در يونيت ارتباط مستقیم و زيادي به  جنس شيشه منعکس کننده ای رفلکتور دارد که در پشت لامپ است. شدت نور باید بین 8000 تا24000 لوکس قابل تنظیم باشد.رنگ چراغ بايد مثل نور آفتاب بوده و نوری که از چراغ تابیده می‌شود فقط باید محيط دهان را روشن کند که تقريبا میشود يک مستطيل ۱۰*۱۵ سانتي متری. ناکافی بودن و زرد رنگ بودن نور باعث خستگي چشم دندان پزشک میشود. همچنان چراغ باید در مقابل پاشش آب تا حد زیادی مقاوم باشد  .

چراغ های LED  نوری کاملا سرد دارند و از نظر طول عمر و شدت نور نسبت به هالوژن بهتر بوده و نوری حدود 1600 تا 50000 هزار لوکس تولید می کنند . در چراغ های  LED تغییر شدت نور به وسیله ی سنسور غیر تماسی انجام میشود .

چراغ یونیت ها معمولاً دارای ولتاژ DC بوده و دارای کلید خاموش و روشن و کلید تغییر شدت نور می باشند. کنترل چراغ یونیت توسط دکمه هایی که برروی  تابلت و کنترل نرس  قرار دارد نیز میسر است.

از آنجایی که لامپ های چراغ یونیت اکثراً از نوع کوارتز–هالوژن می باشد لذا به هنگام تعویض لامپ باید از دست زدن به حباب لامپ جداً خودداری گردد زیرا سدیم موجود در پوست دست توسطپ وشش کوارتزی جذب شده و با بخار هالوژن ترکیب می شود و بدین ترتیب باعث کوتاهی عمر لامپ می شود.

دوش لیوان پر کن و کاسه کراشور دندانپزشکی:

کراشوار در کنار صندلی دندانپزشکی قرار می‌گیرد و در خلال انجام عمل یا معاینه ی بیمار، به شستشوی دهان و تخلیه بزاق دهان بیمار کمک می‌کند. کراشوار باید گودی مناسب داشته ، از جنس سرامیک و فاصله آن تا بیمار طوری باشد که به هنگام تخلیه آب دهان راحتی بیمار فراهم گردد.کاسه کراشوار باید قابل جدا شدن برای اتوکلاو و استریل شدن ‌باشد.

آب لیوان پر کن ممکن است مستقیم از آب شهری استفاده کند  . در یونیت های دندانپزشکی جدید می‌توان از آب گرم هم در کراشوار استفاده کرد. در یونیت های دارای حافظه ممکن است مقدار آبی را که از دوش آب لیوان می‌ریزد و علاوه بر آن مدت زمان ریزش آب را نیز برنامه ریزی کرد. همچنین در این دستگاه ها می‌توان این امکان را فراهم کرد که بعد از اینکه یونیت در حالت صفر قرار گرفت به صورت خودکار آب از دوش آب لیوان جاری شود و پس از آن کراشوار فعال کرد که از اتلاف وقت دندانپزشکی جلوگیری می کند .

تابلت یا میز کار دندانپزشک:

صفحه ای هست که بر روی بازو قابل تنظیم  کنار صندلی دندانپزشک قرار دارد (راست یا چپ بودن آن قابل تغییر است ) بر روی این تابلت کنترل پنل موجود است که دارای دکمه هایی برای کنترل کردن قسمت‌‌‌‌های مختلف یونیت بکار می رود مانند: آب ورودی و خروجی، اینسترومنت‌ها، چراغ‌ها، آب لیوان، کنترل صندلی و زیر سری صندلی و… . برروی‌ این‌ میز یک‌ سری‌ دکمه‌ جهت‌ کنترل‌ قسمت‌های‌ مختلف‌ یونیت‌ و صندلی‌ و حتی‌ امکانات‌ اضافی‌ دیگر (Option) وجود دارد. از مهمترین‌ کلیدهایی‌ که‌ معمولاً بر روی‌ تمامی‌ یونیت‌های‌ دندانپزشکی‌ یافت‌ می‌شوند می‌توان‌ به‌ موارد زیر اشاره‌ نمود:

  • Chair up/down: این‌ دکمه‌ها باعث‌ حرکت‌ صندلی‌ به‌ سمت‌ بالا و پایین‌ می‌شوند.
  • Backrest movement: این‌ دکمه‌ها باعث‌ جلو و عقب‌ شدن‌ پشتی‌ صندلی‌ می‌شوند.
  • Cold/hot water: این‌ دکمه‌ها باعث‌ ریزش‌ آب‌ گرم‌ یا سرد از کراشوار می شوند.
  • Height control: باعث‌ کنترل‌ و روشن‌ و خاموش‌ شدن‌ چراغ‌ یونیت‌ دندانپزشکی‌ می‌شود.
  • Instrument speed control: باعث‌ کنترل‌ سرعت‌ چرخش‌ آنگل‌ و توربین‌های‌ دندانپزشکی‌ می شود.
  • Zero position: صندلی‌ را به‌ وضعیت‌ صفر برده‌ و باعث‌ ریزش‌ آب‌ از دوش‌ آب‌ لیوان‌ می شود.
  • OVER position : یا دکمه ی اورژانس برای مواقعی که بیمار حین درمان دچار افتادگی فشار میشود ، موقعیت صندلی به طوری قرار میگیرد که گردش خون بیمار در سر بیمار بستر شود .

در یونیت‌‌‌‌هایی که قابل برنامه ریزی هستند دکمه هایی برای دادن برنامه به حافظه‌‌‌‌های یونیت وجود دارد. در بعضی‌ از یونیت‌های‌ پیشرفته‌تر معمولاً یک‌ نگاتوسکوپ‌ کوچک‌ نیز برروی‌ تابلت  وجود دارد که‌ فیلم‌های‌ اخذ شده‌ از رادیوگرافی‌ را می‌توان‌ بر روی‌ آن‌ مشاهده‌ کرد.

استند تابلت به صفحه ای گفته میشود که ابزار تراش دندان بر روی آن قرار میگیرند مانند توربین ایرموتور سرنگ پوآر و...

دکمه‌های تابلت پزشک بر روی تابلت دستیار هم قرار دارد که دستیار  هم بتواند کار پزشک را انجام بدهد.

شیوه قرار گرفتن اینسترومنتها (آنگل, توربین, هندپیس ) به روی هولدرها به این گونه است که با برداشتن و گذاشتن اینسترومنت بر روی یونیت،میکروسوئیچی که در آن قسمت است عمل کرده و اینسترومنت هارا کنترل میکند. همچنین کنترل کردن فشار آب و هوا هم معمولا با پیچ هایی که در زیر تابلت تعبیه شده است انجام می‌شود.در داخل تابلت شلنگ‌‌‌‌هایی مرتبط با اینسترومنتها وجود دارد. معمولا شلنگ‌‌‌‌های آبی بر طبق استاندارد اروپایی صرفا برای هوا و شلنگ‌‌‌‌های سبز برای هم آب وهوا و شلنگ های سفید برای مخلوط آب و هوا یا اسپری می‌باشند .مهمترین بخشی که در داخل تابلت یونیت وجود دارد بخش کنترل بلوک می‌باشد. کنترل بلوک به واحدی گفته میشود که وظیفه تقسیم و قطع و وصل کردن آب و هوا به اینسترومنت هارا بر عهده دارد. همچنین باید یادآور شد که سیستم کنترل بلوک کاملا پنوماتیکی است  و از طریق پدال و ایر سوئسچ ها فرمان میگیرد .

ساکشن :

یونیت دندانپزشکی باید جهت جلوگیری از اتلاف وقت و دید کافی در محیط دهان، دارای سیستم مکنده خوب باشد.

بیشترین ساکشن های موجود در یونیت ها به صورت سیستم مکش توسط سه راهی ساکشن صورت می گیرد بطوری که با انحراف آب از مسیرش و ورود به فاضلاب باعث ایجاد خلاء در مسیر شده و عمل مکش صورت می گیرد.

۱. بزاق کش (Saliva Ejector):

این سیستم با آب یا هوا کار می کند. دارای مکش نسبتاً ضعیف می باشد و برای مکش بزاق بکار می رود ولی برای کشیدن خون و بزاق غلیظ و مایعات چرکی مناسب نمی باشد. هرچه فشار آب یا هوا بیشتر باشد، ساکشن هم بهتر کار خواهد کرد و سیستم آن به اینصورت است که آب از قطعه ای به نام (جت - پمپ) عبور می کند و خلاء ایجاد شده عمل ساکشن را انجام می دهد.   

۲. ساکشن مرکزی:

این دستگاه مانند جاروبرقی عمل می کند و قدرت مکش آن بین 10 تا 15 برابر ساکشن های معمولی می باشد. جریان هوا با سرعت 150 تا 200 کیلومتر در ساعت عبور می کند و قدرت مکندگی آن حدود 50 لیتر آب در دقیقه می باشد و مواد جامد و مایع از فاصله 10 تا 15 میلی متری دهانه سرساکشن مکیده می شود. این فاصله در ساکشن پرتابل بین 3 تا 5 میلی متر می باشد .

۳. جداکننده آمالگام (Amalgam Separator):

اکثر یونیت ها فاقد این مهم می باشند و آمالگام به فاضلاب وارد شده علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی، مسیر فاضلاب را نیز مسدود می نماید. لازم به ذکر است که پایان شیفت کاری  یک یا دو لیوان آب به منظور تمیز شدن مسیر لوله ساکشن تا فاضلاب، ساکشن گردد.

سینی ابزار :

سینی ابزار یکی از وسایل ضروری و مفید برای هر یونیت پیشرفته به شمار می‌رود. این بخش، حاوی تمام وسایل لازم برای کار جراحی در کنار دست دکتر می‌باشد و سایز آن با توجه به یونیت انتخاب شده می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد.

میز دستیار یا کنترل نرس :

دکمه‌‌‌‌های تابلت معمولا روی میز دستیار نیز وجود دارند. بر روی این میز‌‌‌‌ها یونیت هولدرهایی جهت نگهداری اینسترومنتها, لایت کیور, پوار, بزاق کش, ساکشن و کویترون و… تعبیه شده است.

جعبه جانبی:

باکس جانبی که درون آن معمولا بزاق کش جداکننده آمالگام و منبع ذخیره آب وجود دارند. علاوه بر آن در بعضی از یونیت ها بوسترهایی برای رگلاژ کردن فشار هوا، درایور توربین ها و آنگل ها و شیر برقی ها در این بخش وجود دارند.از آن گذشته برد تغذیه و رگولاتور ولتاژ چراغ و همچنین برد تابلت در این قسمت قرار دارد.

سه عملکرد اصلی منبع ذخیره آب عبارت اند از:

  1. استفاده برای آب ذخیره در مواقع قطع آب
  2. استفاده از سرم فیزیولوژیک در زمان جراحی
  3. استفاده از مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده برای شست وشو و ضد عفونی کردن داخل شلنگ ها ی اینسترومنت ها
  4. آمالگام جداساز آمالگام  به وسیله ای گفته می‌شود که کلیه آمالگامها را جدا می‌کند برای این که مانع از ریخته شدن آن به فاضلاب و بند آمدن راه فاضلاب گردد و همچنین سیستم آن طوری ساخته شده که تمام آمالگامها در انتهای ظرف باقی مانده و ته نشین می‌شوند.

اینسترومنت های روی تابلت :

قطعات چرخشی هستند که به منظور تراشیدن و پرداخت کردن دندان ها استفاده می شوند. راه اندازی هندپیس ها ممکن است از طریق سیستم پنوماتیک، یا الکتریکی صورت گیرد. این قطعات بر اساس سرعت چرخششان به دو دسته سرعت پایین و بالا تقسیم می شوند:

1.هندپیس های سرعت پایین:

این قطعه دارای سرعت چرخش  کمی می باشد و سرعت آن از طریق دسته هندپیس کم نمی شود معمولاً سرعت آن نزدیک به 20000دور در دقیقه می باشد. از این نوع می توان از ایرموتورها نام برد. 

2.هندپیس های سرعت بالا:

این قطعات با سرعت های بالاتر از 100000دور در دقیقه می چرخند از جمله توربین ها می باشند.توربین وسیله ای های اسپید ( HI SPEED ) است که برای تراشیدن دندان استفاده می شود و 450 دور سرعت چرخشی دارد و برای تراش حتما باید از آب استفاده شود تا نسج دندان دچار سوختگی نشود .

رابط های هندپیس ( مهره اتچمنت ) :

رابط ها، آب و هوا مورد نیاز برای هندپیس ها را انتقال می دهند. بطور کلی این رابط ها می توانند دو، یا چهار سوراخ داشته باشند. در نوع چهار سوراخ یک مسیر برای هوا راه اندازی هندپیس، یک مسیر برای رساندن هوا به سطح دندان و خنک نمودن آن و مسیر سوم برای آب و مسیر چهارم برای تخلیه هوا می باشد. برخی اوقات ممکن است رابط های پنج مسیره نیز دیده شوند که مسیر پنجم مربوط به فیبرهای نوری می باشد.

سیستم هوای فشرده:

کمپرسور هوای محیط را به وسیله ی موتور داخل یک مخزن فشرده میکند .، پس از آن وارد فیلتر رگولاتور که در قسمت جلوی صندلی قرار گرفته است می‌شود و بعد از عبور از فیلتر رگولاتور, هوای خشک با فشاری که نسبت به مدل یونیت و اینسترومنت‌‌‌‌های به کار رفته وارد سیستم یونیت می‌شود.

در دندانپزشکی دو نوع کمپرسور دیده می شود:

۱. خشک (Oil-free/Oil-less):

هیچگونه اثر سوء چه در درمان و چه در سلامت یونیت ندارد.

۲. روغنی یا صنعتی، کمپرسور روغنی یا صنعتی :

از معایب این نوع کمپرسور ایجاد هوای مرطوب آلوده به روغن که در کارهای ترمیم با کامپوزیت شرایط نامناسب ایجاد می کند. هوای آغشته به روغن روی کلیه قطعات لاستیکی اعم از شلنگ ها و قطعات داخل یونیت که به نوعی با هوا فعال می شوند، اثرات مخرب دارد و باعث تغییر شکل آنها می شود. در نتیجه اختلال در کار یونیت ایجاد می شود.

در هر دو نوع این کمپرسور در انتهای منبع آب جمع شده باید تخلیه شود زیرا در اثر خالی نکردن آن علاوه بر اینکه سیستم هوای خشک، مرطوب می شود، باعث ایجاد محیط کشت مناسب برای عوامل بیماری زا و همچنین موجب زنگ زدگی، خوردگی و اکسید شدن قطعات ریز یونیت می شود و نهایتاً باعث سوراخ شدن منبع آن می گردد.

توجهدر صورتی که کمپرسور در محل گرم قرار گرفته باشد، هر روز بعد از پایان کار روزانه، شیر تخلیه آن را باز نمائید.

کمپرسورهای روغنی در فصل سرما نباید در محل سردی قرار گیرند زیرا سفت شدن روغن باعث دیر به حرکت درآمدن یا گاهی عدم چرخش الکتروموتور گشته و نهایتاً سوختن کمپرسور را در پی خواهد داشت .

روغن کمپرسور را مرتباً باید از روی درجه روغن نما و یا بوسیله شی روغن نما چک شود . روغن کمپرسور در سال حداقل دو تا سه مرتبه باید تعویض شود. در فصل سرما برای کمپرسور از روغن های اتوماتیک 10 می توان استفاده نمود و در فصل گرم، روغن 40 مصرف شود. در کمپرسورهای یخچالی باید از روغن مخصو ص (روغن هیدرولیک) استفاده نمود این کمپرسورها جزء کمپرسورهای روغنی محسوب می شوند و برای جلوگیری از نفوذ روغن می توان از فیلترهای مخصوص که سر راه شیر خروجی کمپرسور قرار می گیرد، استفاده شود. البته هوای خروجی مانند کمپرسور بدون روغن، نخواهد بود ولی حداقل 50% تاثیر گذارخواهد بود.

Floor box :

در داخل floor box که عموما زیر صندلی قرار گرفته قسمت‌‌‌‌های مختلفی موجود می‌باشد که عبارتند از :

 1.input power:

برق ورودی ایران v 220/ ۵۰ Hz یا همان برق شهر است.

2.رگولاتور فشار :

نشانگر فشار آب و هوا برای راه اندازی اینسترومنت‌‌‌‌های متفاوت در این قسمت وجود دارد بر روی آنها گیجی وجود دارد که نشان دهنده میزان فشار تنظیم شده است

3.شلنگ‌‌‌‌های مربوط آب و هوا وفاضلاب :

عموما در زیر فلور باکس و پیش از نصب یونیت به سوراخ به ابعاد مناسب و بر روی زمین قسمتی جهت عبور دادن شلنگ‌‌‌‌های ورودی آب و هوا و شلنگ خروجی فاضلاب و به فواصل مناسب از یکدیگر و از کنار دیوار اتاق تعبیه می‌گردد که در واقع تغذیه آب و هوای کل سیستم از این بخش صورت می‌گیرد.

پایه‌ مانیتور و مانیتور:

در یونیت‌ هایی‌ که‌ دارای‌ دوربین‌ داخل‌ دهانی‌ یا همان (Intra oral camera) هستند، یک‌ پایه‌ مانیتور جهت‌ نصب‌ مانیتور تعبیه‌ شده‌ که‌ از داخل‌ آن‌ سیستم‌ برق جهت‌ راه‌اندازی‌ مانیتور عبور می‌کند. مانیتور نصب‌ شده‌ نیز باید دارای‌ Tuner یا capture TV باشد تا بتواند تصاویر را مستقلاً نمایش‌ دهد.

پدال پایی:

پدال در پایین یونیت، به منظور کنترل چرخش ابزارهای مختلف، مثلاً تنظیم صندلی یا فعال کردن سایر اینسترومنت‌ها در برخی از دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته این پدال به صورت پنوماتیکی بوده  عموما دارای یک وزنه برای حفظ تعادل و یک دسته برای کنترل حرکات صندلی می‌باشند ، ولی امروزه به صورت الکترونیکی است. در یونیت‌های پیشرفته تر پدال‌ها به صورت بی سیم هستند که علاوه بر امکانات فوق، قابلیت اتصال به وای فای را نیز دارند. بدین ترتیب پدال در اختیار دندانپزشک قرار می‌گیرد تا در حین جراحی و معاینۀ بیمار، تسلط بیشتری بر کار داشته باشد.

صندلی یونیت دندانپزشکی:

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها صندلی است؛ به همین دلیل طراحی و ارگونومی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این بخش، خود از این اجزاء تشکیل شده است:

  • صندلی اصلی
  • زیرسری
  • تجهیزات داخل صندلی از قبیل موتور و جک

از جمله مواردی که در زمان انتخاب صندلی مناسب باید در نظر گرفته شود این است که باید قابل تنظیم، مستحکم و نیرومند باشد و از مواد با کیفیت و مناسب تولید شده باشد. ارگونومی آن نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید بیمار احساس راحتی کند. صندلی‌ها معمولاً به وسیله ی صفحه کلید و تابلت یا کنترل پنل  پدالی که در پایین پا قرار دارد، تغییر وضعیت می‌دهند و دارای چندین موقعیت پوزیشتن می‌باشد.

هر صندلی دارای دو موتور می‌باشد. یک موتور برای بخش نشیمن گاه و بالا و پائین کردن آن و موتور دیگری برای جابجایی پشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به خاطر راحت کردن کار دندانپزشک افزون بر قابلیت انتخاب positionهای مختلف، دو حالت در صندلی ها به نام‌‌‌‌های Zero position و Over position پیش بینی می‌شود.

1.Zero position :

مدلی است که صندلی به پائین ترین حالت خود میرسد و پشتی هم به حالت ۹۰ درجه برمی گردد.

2. Over position (دکمه اورژانسی) : 

هم مدلی است که صندلی به بالاترین ارتفاع و پشتی نیز به حالت کاملا خوابیده و یا ۱۸۰ درجه نسبت به نشیمن گاه می‌رسد. صندلی دندانپزشکی باید قادر به کنترل وزن بیمار در حین این جابجایی ها و توقف پس از ان باشد

پوآر یا سرنگ آب و هوا:

این وسیله آب، هوا  یا ترکیب هر دو آنها را فراهم می آورد. پوآر آب و هوا دو نوع می باشد، سه کاره و یا شش کاره.

سرنگ سه کاره مانند سرنگ تمام یونیت های ایرانی سه کاره هستند یعنی آب سرد، هوای سرد و اسپری سرد. در یونیت های خارجی همین سرنگ، شش عمل را انجام می دهد، آب سرد-آب گرم، هوای سرد-هوای گرم، اسپری سرد و اسپری گرم. پوآر نگهداری خاصی را نیاز ندارد ولی در صورت سقوط حتماً آسیب خواهد دید و اگر سوراخ خروجی پوآر گرفت از ابزار مخصوص باز کردن آن استفاده شود و هرگز از فایل استفاده ننمائید زیرا در صورتی که بشکند دیگر امکان خارج نمودن فایل وجود نخواهد داشت و جهت جلوگیری از انتشار عفونت از غلاف های مخصوص استفاده شود.

کاربرد شیر برقی در یونیت:

شیر برقی لیوان
شیر برقی کراشوار
شیر برقی ساکشن
شیر برقی ورودی آب
شیر برقی ورودی هوا

پنومات:

وسیله ای است که با اعمال یک فشار (توسط آب یا هوا) مسیر بین خروجی و ورودی را باز می کند.

رگلاتور:

 وسیله ای است برای تنظیم فشار آب یا هوا در یک فشار ثابت

خرید یونیت های دندانپزشکی

با توجه به اینکه امروزه فروشگاه‌ها و مراکز زیادی در زمینه تولید و فروش یونیت فعالیت می‌کنند، انتخاب یک فروشگاه معتبر، اولین فاکتوری است که در خرید باید در نظر بگیرید. فروشگاهی معتبر است که سابقه طولانی مدت داشته باشد و بتواند بهترین برندها را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب ارائه دهد. مسلماً در صورت نامرغوب بودن کالا، نه مشتری و نه دندانپزشک رضایت نخواهند داشت و متحمل ضرر و زیان می‌شوند.

ما تمامی محصولاتمان را تضمین می‌کنیم و در صورت مغایرت، کل پول را عودت می‌دهیم. نکته‌ای که باید به آن دقت کرده این است که قبل از سفارش حتماً با کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاعاتی را درباره مشخصات فنی و عملکرد هر دستگاه به شما ارائه دهند.

اگر تصمیم‌تان برای خرید جدی است، باید به دنبال دستگاهی باشید که قیمت مناسبی داشته باشد. به طبع هر چه یک محصول با کیفیت‌تر باشد و آپشن‌های بیشتری داشته باشد، قیمت بیشتری خواهد داشت. اما بالا بودن این مبلغ به معنای این نیست که هر کالای پیشنهادی را بخرید. شما باید قیمت یونیت صندلی‌ های مشابه از فروشگاه‌های مختلف را باهم مقایسه کنید و سپس اقدام به خرید کنید.

فاکتورهای موثر در تعیین قیمت

به طور کلی موارد مختلفی برای تعیین قیمت موثر هستند که در ادامه مهمترین آن ها را توضیح می دهیم. 

امکانات:

یکی از مهمترین موارد در تعیین قیمت یونیت صندلی دندانپزشکی، میزان امکانات آن است. شما باید لیست امکاناتی که محصول مورد نظر دارد را بنویسید و با سایر محصولات همان برند و سایر برندها مقایسه کنید.

قیمت ارز:

یکی از مهمترین موارد، تغییر قیمت ارز در ایران است. هر چه قیمت ارز در ایران افزایش یابد، مطمئناً هزینه‌ای که باید برای خرید یونیت دندانپزشکی در نظر بگیرید بیشتر خواهد بود.

میزان واردات:

اگر واردات یک یونیت به ایران متوقف شود، مطمئناً آن محصول با قیمت بالاتری به فروش خواهد رسید. زیرا تعداد آن محصول در بازار به مرور کاهش خواهد یافت.

برند محصول:

برند فاکتور مهمی است که با توجه به قدمت، تنوع و کیفیت آن می تواند تاثیرگذار باشد. برخی محصولات (با امکانات متوسط) تولید شده توسط برندهای قدیمی و معروف، قیمت بالاتری نسبت به برندهای دیگر دارند. شما میتوانید همین محصولات را از برندهای دیگر با کیفیتی مشابه ولی با قیمتی پایین‌تر بخرید. 

کارشناسان مجرب آریاتندیس در حوزه ی تجهیزات دندانپزشکی به خوبی راهنمای شما در انتخاب بهترین و مناسب ترین یونیت برای مطب دندانپزشکان هستند .

برندهای معروف ایرانی که ما در آریاتندیس  پوشش می‌دهیم وقیمت یونیت دندان پزشکی ایرانی را به بهترین نحوه ارائه می‌کنند، عبارتند از:

فیروز دنتال

پارس دنتال

پارس طب

فراز طب مدرن

فرازمهر

شیک طب

دنتوس

زیگر

ریتر

وصال گستر

یونیت‌هایی از برندهای غیر ایرانی نیز موجود هستند که قیمت یونیت خارجی  را بطور منطقی تعیین می‌کنند که اکثر آن‌ها را در فروشگاه آریاتندیس  پوشش می‌دهیم. برخی از آن‌ها عبارتند از:

بلمونت

دیپلمات

آنکار

دی سی ای DCI

اشترن وبر

سوئیدنت

کاستلینی

میلیونیکو

لیست قیمت انواع یونیت صندلی 

در انتهای  صفحه کلیه محصولات را به همراه قیمت شان برای شما قرار داده ایم. شما می توانید وارد تک تک محصولات شوید و به صورت کامل با خصوصیات و ویژگی های هرکدام آشنا شوید.

چگونگی انتخاب و خرید یونیت مناسب

برای اینکه بتوانید بهترین محصول را خریداری کنید باید مواردی را در نظر بگیرید. در این بخش شما را راهنمایی می کنیم تا دچار اشتباه نشوید. یک اشتباه کوچک می‌تواند هزینه‌های زیادی را متحمل شما شود. فراموش نکنید که یک یونیت با کیفیت می‌تواند تا سال‌های سال شریک و همکار خوبی برای شما باشد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم در زمان خرید انواع مختلف یونیت و صندلی به موارد زیر دقت کافی داشته باشید.

ابعاد استاندارد

تمامی یونیت ها دارای ابعاد استاندارد از پیش تعریف شده هستند که بر مبنای آن ساخته می شوند. شما در ابتدا باید فضای خود را برای قرار دادن آن بررسی کنید یا اگر محدودیت فضا دارید، متناسب با فضا ابعاد آن را انتخاب کنید. لازم به ذکر است شرکت‌های تولید کننده صندلی دندانپزشکی نیز تولید صندلی با حجم کمتر را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا بتوان در اتاق‌های کوچک نیز استفاده کرد.

طراحی مناسب اجزا

از آنجایی که برخی خدمات ساعت‌ها طول می‌کشد، حالت ارگونومیک یونیت باید بگونه‌ای باشد که بیمار و پزشک در این چند ساعت راحت باشند. قابلیت تنظیمات آسان یکی از موارد مهم در این دستگاه‌ها است که باید متناسب با پوزیشن بیمار قابل تنظیم باشد. به طور مثال اهرم چراغ باید طوری باشد که چراغ به آسانی قابل جابه‌جایی باشد و یا صندلی که بیمار بر روی آن می نشیند، به راحتی قابل تنظیم و همچنین نرم و راحت باشد.

کیفیت ساخت

در صورتی که کیفیت این محصول به اندازه کافی بالا نباشد، در مدت زمان کمتری  به مشکل برمیخورد که این مورد ضرر است. ضمناً دستگاه باید کاملاً مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باشد.

علاوه بر موارد بالا، شما باید فاکتورهای زیر را نیز در انتخاب خود در نظر بگیرید:

  • قدرت موتورهای یونیت (هر دو موتور در قسمت نشیمنگاه و پشتی)
  • حافظه صندلی (هر چه تعداد حافظه صندلی‌ها بیشتر باشد قیمت آنها نیز بیشتر خواهد بود)
  • جنس بدنه یونیت (استحکام، شکل ظاهری، جنس و قابلیت ضد عفونی شدن و تغییر رنگ ندادن)
  • نوع اتصال به زمین (اتصال به زمین/ اتصال به یونیت)
  • کشور سازنده (اشتهار کشور به تولید با کیفیت، اعتبار و قدمت تولید)
  • گارانتی (ضمانت مدت دار، تعویض قطعات)

چرا یونیت دندانپزشکی را از فروشگاه ( آریاتندیس ) بخریم؟

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از معدود فروشگاه‌های اینترنتی است که محصولات خود را با یک سال گارانتیِ مطمئن و 10 سال خدمات پس از فروش با کیفیت بالا ارائه می‌کند. علاوه بر این، به دلیل اینکه این محصولات مستقیماً و بدون واسطه از تولیدکنندگان دریافت می‌شود، با قیمتی بسیار مناسب به دست مشتری خواهد رسید.

یکی دیگر از مزیت‌های عمده‌ی خرید یونیت دندانپزشکی از این است که ما کالای سفارشی شما را در اسرع وقت به دست شما می‌رسانیم. به همین دلیل است که تا کنون بخش زیادی از خریداران محصولات ما، به مشتریان وفادار ما تبدیل شده‌اند.

یونیت

سایت آریا تندیس درمان پارسه ارائه کننده انواع یونیت با بهترین کیفیت و کمترین قیمت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *